fredag 11 januari 2019

Lösenkod, LÖSENORD FÖR I HELVETE

Har fått en ny jobbtelefon. Det känns...jobbigt. Fick ju vara utan telefon i omkring åttahundra år och det var rätt vilsamt måste jag säga. Men nu är den up and running. En AJFON. Jag som har haft Samsung ända sen jag skaffade smartphone. Tycker inte alls att den, AJFONEN alltså, är så satans intuitiv som folk påstår, men det spelar inte så stor roll för jag gör inte så mycket annat än ringer med den och det klarar ju till och med jag av.

Kom dock på en sak: För ett tag sen så ondgjorde jag mig ju över ordet "lösenkod" som användes i boken Kvinnan i fönstret. I min värld heter det ju antingen "lösenord" ELLER "kod", men det beror väl på att jag inte har en AJFON dårå. För varje gång jag krafsar på displayen så tjatar den om att jag ska ange min "lösenkod". LÖSENKOD kan mycket väl vara det fulaste ord jag har sett i hela mitt liv, det känns som att jag skulle få brinnande skavsår på hornhinnan om jag var tvungen att se det varje gång jag tog upp min AJFON. Så jag in i inställningar för att ta bort skärmlåset. Har ju ändå inget hemligt i min telefon inbillar jag mig. Ja, det var inte det enklaste och jag var tvungen att knappa in både LÖSENKODEN och APPLE-ID-LÖSENORDET (som dock heter lösenord, hallå, lite enhetlighet här?) cirka tusen gånger, men till slut gick det. Ja, men då kom väl nästa problem. Bara för att jag inte hade något skärmlås kom jag inte åt min mail p g a "säkerhetsinställningar i organisationen", så det är väl någon som tycker att det finns saker även i min löjliga AJFON som inte kreti och pleti ska kunna se, antar jag. Och efter ett tag kände jag att ibland är det ju faktiskt rätt smidigt att komma åt sin mail via telefonen också, så jag fick väl ändra tillbaks den där djävla LÖSENKODEN igen. Passade även på att byta LÖSENKOD eftersom den förra var "2018" (vald av något IT-geni) och det kan ju ingen fan komma ihåg nu. Obs, valde inte "2019" som ny LÖSENKOD om det skulle finnas någon mindre begåvad hacker därute som är sugen på att läsa mina rätt trökiga jobbmail, just saying.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar