onsdag 23 januari 2019

In bloom

I morse när jag gick från parkeringen till jobbet så hittade jag en lök. Alltså en blomsterlök med någon centimeter grön blast som låg helt övergiven på den asfalterade gården, långt från ära, redlighet och framför allt rabatter. Antar att det är en fågel som har tappat den, för jag traskade fram mellan två byggnader så långt från allmänna vägar att inte ens en världsmästare i spjutkastning skulle kunna kasta någonting så långt. Också mycket oklart varför en världsmästare i spjutkastning skulle smyga omkring på ett industriområde och kasta blomsterlökar omkring sig på nätterna.
Tyckte i alla fall synd om lökstackaren och tog den med mig in och, i avsaknad av kruka, planterade den i en plastburk som jag nu har placerat i mitt fönster. Är nu sjukt nyfiken på vad det är för slags blomma. Lökens storlek var någonstans mitt emellan krokus och tulpan. Den som lever, och om löken överlever, får väl se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar