onsdag 31 maj 2017

Det börjar verka kärlek banne mig. Eller kanske inte.

Har fått i uppdrag att blogga om KÄRLEK. Det var ju ett ämne som inte talade direkt till mig, kan man ju säga. Snarare något i stil med att någon står längst fram på en Motörheadkonsert och viskar lite diskret. Jaha, men det är ju bara att ta tag i, även om det tar emot, för om man bara gjorde det som var enkelt och smidigt så skulle ju inte mycket bli uträttat här i världen.
Är inte direkt den såkallat romantiska typen. Har heller aldrig varit ihop med någon som varit den romantiska typen, så jag vet inget om att bli uppvaktad med blommor och grejer som man hör talas om via skryt i sociala medier, som om kärlek var någon slags måttstock där mätenheten var rosor och smycken. Fast man kan ju vara romantisk på många sätt. En kollega till mig gjorde typ en adventskalender till sin fru, där hon varje dag i december månad fick en lapp på temat "varför jag älskar dig". En annan vän trakasserade på den tiden det begav sig den närmaste omgivningen med dikter som han skrev hellre än bra till sitt hjärtas dam. Om såna grejer kan jag verkligen KÄNNA att det är gölligt, jätterart och till och med bli lite rörd, men om jag själv hade blivit utsatt eller vad man ska säga, så är risken nog störst att jag hade reagerat med att ana ugglor i mossen, varför detta djävla FJÄSK utan anledning liksom? Sån är jag. Tror jag, har alltså aldrig blivit uppvaktad på något särskilt romantiskt sätt så jag VET ju egentligen inte.

Mat och kärlek lär hänga ihop, sägs det. Mat ska lagas med kärlek, sägs det. Håller ej med, eller det är ju klart att man inte vill att ens värsta fiende ska laga den mat man tänkt äta eftersom munskänkar som yrkesgrupp så att säga har dött ut (HÖ HÖ HÖ). Men konceptet mat och kärlek känns krystat om ni frågar mig. Enligt mig ska mat lagas med bra råvaror och gott om tid. Gärna innehålla mycket kalorier också, eller okej: om någon hittar något sätt att ERSÄTTA kalorier med typ luft och ändå få det att smaka himmelskt så var inte blyga, stig fram och sjung ut kring era magiska hemligheter. För det vet ju alla att om det ska bli riktigt gott så måste det till fett. Och ska man göra någon god efterrätt så kan man faktiskt helt och hållet skippa epitetet "nyttig", för det funkar ändå inte. Var på ett spa en gång där de gick all in på nyttighet i den trerätters som ingick i det ohemula priset, så desserten bestod av "palsternackskaka med yoghurtsås" och den kunde de faktiskt lika gärna ha skippat om ni frågar mig, för ledsnare sätt att avsluta en måltid på har jag sällan varit med om. De hade lika gärna kunnat servera en tallrik ugnsbakad bark. Nä, smör och socker och grädde och framför allt kolhydrater är väl den enda och sanna nyckeln till ett lyckligt liv (men kanske inte lika långt? därom tvista de lärde). Jamen tänk om någon sa: "här får du en kärleksfull måltid", och så fick man ett fat med morotsstavar? VILKEN DJÄVLA MISS om ni frågar mig. Inte så att morotsstavar inte är gott, det kan det väl visst vara, men det är väl sällan det som först bubblar upp när man tänker att man ska "unna sig något smaskigt".

Romantiska middagar är ju något av ett koncept som jag heller aldrig riktigt har förstått mig på. Alltså, man ser ju på film hur det ska vara: levande ljus, soft musik i bakgrunden, vita dukar, ett förälskat par som stirrar varandra in i ögonen. MEN ÄTER DOM? Nä, aldrig. Möjligen smuttar de lite återhållsamt på ett glas champagne eller ett årgångsvin, men aldrig att man ser någon sitta och tugga och smaska och bälga i sig och mmm:a i extas som vi vanliga dödliga. Det är väl därför ens liv inte är så romantiskt dårå? Så måste det förstås vara.



6 kommentarer:

  1. Hahaha, det inlägget satt langt inne. Och vi tycker väldigt lika. Jag är helt ointresserad av guld och diamanter, och visst, nagon gang har jag väl fatt blommor, men jag tar hellre emot en växt som överlever längre än nagon vecka. Funktionellt snarare än bling-bling är min melodi, iaf när det kommer till mig själv. Katterna kan möjligen vara lite mer bortskämda.

    Du nämnde kalender, och det fick mig att tänka pa en hemmagjord kalender jag fick av ett ex, där han handskrivit lappar i luckor med meddelanden som „jag städar naken“ eller „du far sovmorgon och jag gör frukost“. Sant tycker jag om. Iofs lagade han ända nästan all mat, men ända. Kul med människor som faktiskt gör nagot, inte bara köper sig tacksamhet.

    Och kalorier is the shit. Jag gar hellre utan mat än äter skitprodukter. Här har jag dock ändrat mig pa senare ar far jag tillägga. Förr i tiden när det var bizzi-bizzi jämt blev det mer färdigmat och sällan hemlagat. Nuförtiden kommer det aldrig en light-produkt innanför dörren, det är riktig grädde och fett smör och sa mycket närproducerat som det gar. Har t.o.m slutat köpa bananer eftersom de transporteras över halva jordklotet. Synd, eftersom bananer är gott.

    Nu ska jag fila pa en ny utmaning, det ser du fram emot eller hur :) ?

    Annika (det känns lite som onödig info, vem annars skulle kommentera?)

    SvaraRadera
  2. Haha, ser fram mot nästa utmaning med skräckblandad förtjusning :D

    SvaraRadera
  3. Det är otroligt frestande att utmana dig med hur vi ska fa fred i världen, men tänker att det kanske är lite väl mycket även för dig. Själv tror jag att om all religion skulle försvinna sa skulle mycket vara vunnet. Jag som övertygad ateist tycker att tro pa en högre makt beror pa taskig självkänsla. Folk tror helt enkelt inte tillräckligt pa sig själva, utan maste „förlita“ sig pa nagon annan. Svagt om du fragar mig (vilket tyvärr ingen gör).

    De flesta krig i världen har startats av makthungriga män (ja jag vet, det finns ett och annat undantag) men en av mina favoriter (som INTE startade krig utom tvärtom) är Lysistrata, som satte agendan redan pa de gamla grekernas tid. Om kvinnor i dagens samhälle skulle göra detsamma, skulle världen se helt annorlunda ut.Tyvärr är kvinnor sin egen värsta fiende när det kommer till att stötta varandra, sa det lär inte hända nu i modern tid. Dessutom vill man ju ligga emellanat.

    Jaha, det blev en liten utvikning där, men nu till utmaningen: det är en orolig värld och folk flyr för sina liv. Det är människor som dör pa Medelhavet i undermaliga batar, tiggare som sitter utanför affärer, det är en pagaende diskussion om flyktingar ska fa stanna eller inte. Vad göra? Ska man skänka en slant till en kvinna med skylt som säger att hon har sjuka barn hemma, eller är det bättre att ge en peng till en organisation som säger sig hjälpa sadana som henne?

    Det är ocksa ett gäng galor pa tv om det ena och det andra behjärtansvärda projektet. Ska man da swisha in pengar och fa sitt namn eller sin organisation „displayad“ i tv, och är man da en bättre människa, än om man i tysthet som privatperson skickar medel direkt till en behövande i ett u-land? Saklart inte, eftersom manga gör det för att fa reklam. Men är det egentligen inte bra ända? Vi skänker väl för att fa känna oss som goda människor. Och man hoppas slippa läsa om hur t.ex. Röda Korset har gett en miljonfallskärm till en avgaende vd.

    Sa till fragan: hur ska vi hjälpa? Ska vi hjälpa? Jag räknar med att jag far vänta nagon vecka pa svar :).

    Hälsningar du-vet-vem

    SvaraRadera
  4. Glömde skicka med en favvo: https://www.youtube.com/watch?v=hcxwTgEC7IM

    SvaraRadera
  5. För att du inte ska tycka att utmaningen var för stor, kommer här en mindre. Varför ska nagon som stjäl en get godkänna att geten förs tillbaka till sin ägare?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eQ97g/gladjeskutt-nar-getrud-kom-hem

    Pa ett sätt är jag glad över att folk inte kan skriva ordentligt längre eftersom det far mig att skratta, men ocksa skitirriterad över att tidningarna tillater det. Vad hände med korrekturläsare? Antagligen ett yrke som gatt ur tiden.

    Eller har jag helt missuppfattat saken? En analys skulle uppskattas.

    SvaraRadera
  6. Oj oj oj, här får jag något att bita i! Återkommer när jag funderat lite :)

    SvaraRadera