måndag 19 oktober 2015

Måndag, måndag

Jamen HAJHAJ stackars försummade lilla blogg. Jag föreställer mig inte på något sätt att någon givmild person plötsligt ska komma och överlämna en stor påse tid för mig att förfoga fritt över, och att jag ur denna påse ska kunna plocka en lång rad blogginlägg, det ena mer briljant än det andra. Det kommer alltså inte att hända, så därför får ni, cirka tre läsare, hålla tillgodo med några hastigt nedtecknade rader kring läget i största allmänhet.

1. Igår var jag på restaurang och smorde kråset. Det händer inte jätteofta, så det såg jag fram emot men som alltid när man har förväntningar så blir man besviken. Beställde souvlaki, alltså någon slags grillspett, och fick in någonting som längdmässigt motsvarade en blyerspenna och som köttmässigt bestod av cirka fyra stycken rätt seniga grytbitar. Till detta medföljde en gigantisk portion potatisgratäng, som visserligen var god, men det känns väl lite sådär att betala 109 spänn för att äta sig mätt på potatis och sallad.

2. Fick i helgen höra att jag är, och nu citerar jag ordagrant, "en fantastiskt duktig pedagog". Och det utan att ha tagit så mycket som ett enda högskolepoäng i beteendevetenskaplig regi. Kanske är det bortkastat att slita sitt hår i GRUNDKURS I PEDAGOGIK? Eller så är det bara ångest inför en stundande hemtenta och SKRIFTLIG EXAMINATION, som handlar om att man ska "beskriva och problematisera" vissa frågor. Alltså, för mig innebär en tenta att man löser problem, inte skapar nya. Denna världsbild, ständigt under revision. Denna djävla GRUNDKURS I PEDAGOGIK.

3. BRON. Alltså, hon Linn som är Sagas nya chef, är ju bara TOO MUCH om ni frågar mig. Sen när började "beordra en anställd att gå på en anhörigs minnesstund" ingå i polischefens uppgifter? Plus att hon pratar som om hon försökte vara en kvinnlig version av Ernst-Hugo Järegård men inte lyckades hela vägen, och har ett minspel som får en gråsten att framstå som uttrycksfull. Snälla Hans, det vore bra om du vaknade nu för så här kan vi inte ha det. I övrigt: spännnade och välgjort, och vi i fikarumspanelen på jobbet hade ju rätt i sin gissning angående Henriks fru och barn, även om vi tänkte mer "Sjätte sinnet" än bara ett försvinnande. Men herrejävlar vad många karaktärer det är att hålla reda på. I normala serier, till exempel The Following, Sons of Anarchy, The Walking Dead och till och med Desperate Housewives dör dom ju åtminstone undan med jämna mellanrum. Men här fylls det bara på, och till råga på allt så ser ju alla nästan likadana ut.

4. SÅ MYCKET BÄTTRE. Eller kanske inte. Tog en titt på premiären i lördags och kände mest NJA. Det börjar kännas rätt tröttsamt med alla känslostormar, alla som tårögt ska ooh:a och aaah:a åt varandras prestationer oavsett om det är totalslakt eller succé. Och så det här när de olika artisterna ska säga vilken låt som de ska tolka och artisten för dagen helt storögt bara WOW, ska du göra DEN? OJ, det hade jag inte trott, och WOW, VAD HÄFTIGT, som om det var någonting i stil med den första månlandningen. Kommer ej att följa denna säsong.

5. BONDE SÖKER FRU. Nu börjar det roliga, detvillsäga när alla ska flytta in på gårdarna. Spännande med Marcus som ska börja om på ny kula med ny gruppdejt eftersom han inte hittade någon med "kemi" bland de han valt ut. Kan förstå honom, sånt känner jag också direkt, och nu menar jag verkligen inte att jag tror på kärlek vid första ögonkastet, för det gör jag verkligen inte. Men det går rätt fort att avgöra om någon så att säga är liggbar, vilket ju är ett grundkriterium för att man ska vilja inleda ett förhållande med någon. Sen inte sagt att man inte skulle kunna ändra uppfattning om folk så att en som framstått som smådryg visar sig vara rätt trevlig när man lärt känna hen bättre (fast oftare är det tvärtom enligt mina sura erfarenheter). Men aldrig att jag har varit med om att en person som saknat liggbarhetsfaktor helt plötsligt framstår som HET. Då kan man ju bli kompisar istället, men man är ju inte med i BSF för att få nya kompisar.

Ja, det var väl allt jag hade tid att summera för stunden.

 

1 kommentar:

  1. Skönt att det inte bara är jag som har svårt att hålla isär alla i Bron!

    SvaraRadera