onsdag 18 februari 2015

Jordskott

Har kollat på första avsnittet av Jordskott nu (eftersom ordinarie sändningstid är kl 21.00 en vardagskväll är den ju inget för en medlem av den såkallade SÖMNSEKTEN som jag tydligen tillhör, men tack SVT Play) Såg fram jättemycket mot den, "en svensk Twin Peaks" måste ju bara vara jättebra om man som jag både gillar svenska tv-deckare OCH Twin Peaks, men nu känner jag mer...eh, NJA? När jag tänker mig "en svensk Twin Peaks" så tänker jag mig ett traditionellt mordfall med någon slags övernaturlig och rätt läskig twist och där saker och ting verkligen inte är vad de ser ut att vara på ytan. INTE att man ska copypaste:a en massa detaljer som till exempel en polis som lyriskt utgjuter sig om att det här stället har den godaste pajen (fast hjortron istället för körsbär), visa klipp med timmerstockar som rör sig i slow motion (minus sågklingan från Packard Mill), en gammaldags skylt i trä ("Welcome to Twin Peaks"-kopia) vid infarten till den lilla orten Silverhöjd, samt att vissa människor beter sig helfnoskigt redan från början (t ex scenen med skrivaren i polishuset).

Så NJA. Det blev absolut inte kärlek vid första ögonkastet som det blev med Twin Peaks, men jag får väl "ge den en chans". Är sugen på att ha en tv-serie att följa och diskutera i fikarummet på jobbet, en serie som går på SVT och visas en gång i veckan och som inte kan sabbas av att någon osolidarisk fan har laddat ner en hel säsong och konstant ligger tio avsnitt före en i tid med stor risk för spoilers. Så kan man ju inte ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar