tisdag 30 september 2014

Räkna på danska

Räkna på danska är ju som alla vet helt djävla omöjligt. Eller, i mitt fall, VAR. Har nämligen knäckt koden för det som i det närmaste är att jämföra med att förstå innebörden av Heiselbergs osäkerhetsprincip (och för er som nu tror att detta handlar om knark, så nej, det gör det inte. Werner Heiselberg var en tysk fysiker som har funnits på riktigt, fått nobelpriset och alltså inte enbart fått låna ut sitt namn som ett alias för att Walter White ska kunna sälja egentillverkat metamfetamin i Breaking Bad utan att bli avslöjad), vilket jag har ondgjort mig över tidigare utan att någon förändring såg ut att vara i sikte. Danska räkneord alltså. Det går väl an upp till 49. Att tjugo heter tyve och trettio tredive och fyrtio fyrre kan man väl hacka i sig, det är ju inte värre än att lära sig twenty, thirty och forty. Men efter 49 förvandlas ju danskan till rena rama räkneoperationerna som åtminstone för mig flyter ihop till en enda röra. Det är tjugo hit och tio dit och man ska förhålla sig till en glosa som rent etymologiskt betyder "fem plus tre och en halv gånger tjugo" (=85). DET GÅR JU BARA INTE.

Men så igår så bara kom jag på det. Helt utan förvarning när jag stod i duschen och funderade på både det ena och det andra så öppnade Herren en av påsarna med överbliven bra-att-ha-kunskap och strödde ut innehållet över mig och plötsligt kändes allting som tidigare varit en guttural röra som klaraste källvatten. Har nu i all ödmjukhet satt ihop en liten räkneskola för den som liksom jag inte vill stå som ett fån så fort det kommer till betalning av varor och tjänster på andra sidan Öresund. Obs: Det här är inte vetenskapligt. Jag vet att det finns en logisk uppbyggnad med halvannat och halvtredje gånger tjugo, men det är ju det man aldrig fattar. Varsågod, här kommer istället Danska Räkneord For Dummies™

1. Lär dig följande tre danska glosor:
a. tres = 60 (a k a tre gånger 20)
b. firs = 80 (a k a fyra gånger 20)
c. fems = 100 (a k a fem gånger 20)
2. Sug i dig att "halv" i det här sammanhanget betyder "10 mindre än"
3. Låtsas att "fjerds" är samma sak som "firs" (det börjar på samma bokstav och uttalat lite grötigt danskt sådär så låter det ändå nästan likadant även om innebörden inte är densamma. MEN DET SKITER VI I)
4. Med ovanstående logik får vi då att:
a. Halvtres = 10 mindre än 60 = 50
b. Halvfjerds = 10 mindre än 80 = 70
c. Halvfems = 10 mindre än 100 = 90.
4. Acceptera att 100 helt ologiskt heter "hundrede" och inte "fems" som ovan angivits.
5. Säg entalet först, lägg till ett "OG" och lägg sedan till valfritt tiotal.
Sen är det bara att proppa munnen full av bröd (gröt brukar man ju säga, men jag gillar inte gröt (och hur ofta har man för den delen tillgång till gröt), man låter exakt lika dansk med munnen full av ostmacka) och börja briljera.



2 kommentarer:

  1. Briljant! Synd att jag inte visste det när jag bodde i Danmark!

    Annika

    SvaraRadera
  2. Man kan tänka sig att halv är som halvvägs till, typ mellan 50 och 70 så är 60 halv(vägs till) 70?

    SvaraRadera