onsdag 10 september 2014

Arga Restaurangen

Man, och med "man" (jag vägrar skriva "en". Jag gör faktiskt det. Jag har ändrat uppfattning om "hen" och tycker att det är ett rätt praktiskt påfund som numera till och med lägger sig rätt bra i munnen, men vid "en" istället för "man" går min gräns, faktiskt) avses härmed yours truly, måste ha något tv-program man älskar att hata. Någonting som engagerar en utan att vara direkt jobbigt (det räcker ju med att se en nyhetssändning för att man ska börja ifrågasätta vad det är för mening med livet om det bara ska bestå av krig, våld, konflikter, sjukdomar och död. Nyheter = deppigt) och som man kan prata om vid fikabordet dagen efter och förfasa sig lite över hur korkade folk är, eller åtminstone framställs i tv. Jag har några återkommande favoriter. Expedition Robinson och Bonde söker fru till exempel. Men de visas ju inte nu. Där kom ju Superspararna som en räddande ängel. Det var vad jag kallar för Bra Tv, enligt ovanstående kriterier. Sen finns ju Lyxfällan och Arga Snickaren. Fast dom börjar bli lite tjatiga, det är alltid samma grej: Idioter som ställer till det för sig, sen kommer en programledare och läxar upp dom och talar om var skåpet ska stå, och efter lite knorrande blir allting frid och fröjd på bara en vecka. Det verkar vara det viktigaste av allt, att man bara har EN VECKA på sig att renovera sunkiga mögelskadade hus, sanera bland hundratusentals inkassokrav och rädda kraschade relationer i en salig röra. Men ja, är det underhållning så är det.

Nu har ju Arga snickaren gått loss i ett nytt projekt: Arga Restaurangen, som visas på Kanal 5. Det är väl nån ripoff på något amerikanskt program misstänker jag, men jag orkar inte riktigt med amerikansk underhållning så det är väl kanske mer en känsla jag har. I alla fall: Arga Snickaren ska öppna en restaurang, och till den lockar han till sig en hoper arbetslösa och/eller bortskämda snorungar varav de flesta aldrig verkar ha gjort ett hederligt dagsverke i hela sitt liv men som nu ser sin chans att få sina 15 minutes of fame i skuggan av Anders Öfvergårds fradgabestänkta vredesutbrott över deras sociala och yrkesmässiga inkompetens. JAMEN VAD VÄNTAR HAN SIG? Ja, jag vet att det är underhållning och att själva programidén går ut på detta och att det SKA VARA SÅ. Men ändå, jag blir så provocerad. Det finns väl ingen rimlig möjlighet att slänga in tio gröngölingar i ett skarpt läge i en restaurangverksamhet och tro att de ska fatta systemet med kassor och bongar och kunna laga och servera mat professionellt när de aldrig gjort det förut. Själva programmet är dessutom tydligen en liten fiffig tävling där det ligger anställningar i potten, så att Kanal 5 kan förklä sin programidé till någon slags hittepåvälgörenhet att de "hjälper arbetslösa ungdomar att få jobb". EH, ja eller hur. Då hade man väl inte behövt ha ett helt tv-team i släptåg, men det är klart, man hjälper kanske även arbetslösa tv-tekniker/producenter/ljud- och ljustekniker. Hjulen ska väl snurra även bland Kanal 5:s medarbetare kan man väl tänka sig. Dessutom: om man verkligen vill "hjälpa" någon så gör man väl inte det genom att ge vederbörande sämsta möjliga förutsättningar för att lyckas, för att sedan skälla ut personen ifråga för att det blir fel. Men ja, jag fattar ju, det ska vara Bra Tv.

Oavsett hur korkad programidén är så är jag med få undantag inte direkt imponerad av dessa "ungdomar" så här långt. Maken till nonchalanta och handfallna typer får man väl leta efter, men de har väl castat enbart med baktanken att det ska bli Bra Tv snarare än att det ska vara arbetsdugligt folk. Och sen ska de "växa med uppgiften" och så småningom transformeras från trotsiga barnungar till ansvarstagande vuxna som jobbar järnet och får uppmuntrande klappar på axeln av Arga Snickaren. Men så här i början är det verkligen ingenting att hänga i granen. Det är en ständig hets med "nu kommer gästerna om 10 minuter" och där står en flock mähän som varken kan eller vet eller vill lära sig något, men ett par koleriska Arga Snickarutbrott senare är alla i alla fall i någon form av sysselsättning. Fel blir det förstås, gästerna får vänta orimligt länge eller vända i dörren, de får fel mat i fel ordning och mitt i alltihop ryter Anders Öfvergård att det här är TAMEJFAAAN KATASTROF! och sen skriker han att näe, nu är det nog, JAG STÄNGER RESTAURANGEN! och så får "ungdomarna" lomma ut till gästerna och säga åt dem att sorry, det blev inget, kan ni komma tillbaks en annan dag? (AS IF).
Nu tror jag ju inte ett ögonblick att gästerna är på riktigt, misstänker snarare är det folk som blivit ditbjudna av Kanal 5 för att det ska bli fullsatt mot löfte om att eventuellt få en gratis lunch eller middag och få se en och annan blivande B-kändis bli utskällda efter noter, svettas bakom kassaapparaten eller bryta ihop och börja storgråta framför kamerorna, för jag kan inte tänka mig att Anders Öfvergård månar så lite om sin restaurangs rykte att han tycker det är okej att bete sig som matadoren i Tjuren Ferdinand framför betalande gäster. Men om han, Anders Öfvergård alltså, inte matadoren, blir sådär arg på riktigt så hade jag, om jag var han, bytt jobb fortare än man hinner säga "kollektivavtal" (för det hade han tydligen inte heler från början på sin restaurang, AS), det kan ju verkligen inte vara nyttigt att gå omkring och ständigt vara endast sekunder från att explodera, med högt blodtryck, hög puls och liksom kraftlöst vada omkring i en känsla av kaos och katastrof.  Han borde vända sig till företagshälsovården eller nåt. Tycker även att hälsovårdsmyndigheterna borde ta sig en titt för jag tycker det är en skog av svallande frisyrer som böljar fram i köksregionerna och inte så mycket som ett hårnät så långt ögat kan nå.

Det här är underhållning på hög nivå i detta nådens år 2014 e Kr. Åtminstone i väntan på att Bonde söker fru ska börja. Kom igen nu TV4, vi är många* som väntar.


*Mig veterligen är det i och för sig bara jag och Marcus som väntar. Många = mer än en. Säger väl sig självt?

1 kommentar:

  1. Det här börjar bli jobbigt, vi har alltför lika tycke i det mesta, för att det ska kunna bli cat-fight av. Dessutom tänker jag alltid när jag ser arga snickaren/kocken, "kamma dig för helvete"!
    Annika

    SvaraRadera