torsdag 24 mars 2011

Who'd pull the pint at the local pub?

Jag måste erkänna att jag är en smula förtjust i fördumnings-tv. Alltså program i stil med Lyxfällan, Biggest Looser och Arga Snickaren, där deltagarna i det närmaste är att betrakta som livsformer snäppet ovanför amöbor. Folk som är med där är inte bara idioter, de är dessutom både dumma och lata. Vi brukar i allmänhet kalla den här typen av program för lip-tv, för det går ju inte ett avsnitt utan att någon bryter samman och bölar framför kameran om hur jobbigt allting är och hur djävla synd det är om dom. Själv kan man då sitta i soffan och känna att även om livet kanske vrenskas med en mer än lovligt ibland och även om man emellanåt har fattat mer eller mindre ogenomtänkta beslut så platsar man åtminstone inte där. Det är så man bygger upp sitt självförtroende, jag gissar att tv-licensen är mycket billigare än en privatpraktiserande psykolog så det tipset kan ni ta med er i vardagen fortsättningsvis.

Ikväll ska Kanal 5, denna kvalitetskanal, bjussa på en ny "livsstilsserie", nämligen Jobbjägaren. Någon pigg och hurtfrisk typ ska ta sig an trögrövar som aldrig lyft ett finger mer än för att kryssa i sin a-kasseblankett, och med hugg och slag tvinga ut dom i arbetslivet. Jag gissar att det kommer att lipas friskt över denna chockartade händelse och jag kan knappt bärga mig förrän jag får se det med egna ögon. Kvällen är alltså vikt för detta evenemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar