onsdag 30 mars 2011

Eyes wide shut

Idag var jag hos optikern. Jag är närsynt, men det är inget nytt under solen. Men jag har alltid haft supersyn på riktigt nära håll. Det finstilta är så att säga inget problem för mig. Har aldrig varit något problem för mig tidigare alltså. Men för ett tag sedan när jag skulle läsa något pyttesmått på en förpackning så...gick det plötsligt inte längre. Det blev helt blurrigt och suddigt när jag kom för nära, så jag fick förnedringshålla paketet lite på avstånd, sådär som GAMLA måste göra. Nu är jag visserligen 42 och inte 20, så det borde ju inte komma som någon djävla chock att synen förändras, men det gjorde det fan i mig. Det här är inte rock'nroll. Och min optiker tyckte det var nästan opassande lustigt. "Förändringen", som han kallade det, var dock inte så stor att man behövde vidta några åtgärder. Än, lade han till och såg förväntansfull ut inför vad som komma skulle. Det gjorde inte jag.

Bara för att ytterligare bekräfta min kärringstatus så gick jag till Domus och köpte tre tant-bh:ar. Domus är nämligen den enda affär i hela världen, åtminstone här i Ankeborgstrakten, som säljer bh:ar utan byglar. Och eftersom jag vet att bygel-bh:ar är konstruerade i helvetet så får jag shoppa loss på Domus tantavdelning då och då. Förnedringen är total, men jag piggade upp mig själv genom att avrunda med ett inköp av två flaskor champagne*. Mitt enda nyårslöfte var nämligen att dricka mer champagne* under det kommande året, och man vill ju inte framstå som en som pratar till och från, som Raskens skulle ha uttryckt det hela.

* Ok, det var inte champagne utan mousserande vin. Men det är inte så kinkigt, bara det bubblar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar