tisdag 12 januari 2010

***** Telia del 4

Telia och jag är väl inte RIKTIGT vänner igen, än. Igår fick jag ett sms att mina nya "tjänster" var klara. Mina nya "tjänster" består av bredband och telefon, som jag redan haft från Telia ungefär sedan den tid då Jesus red in i Jerusalem på en åsna, men eftersom jag ville beställa digital-tv också (som jag aldrig fick), så var jag även tvungen att beställa bredband och telefon en gång till, på något sätt. Oklart varför, men i Ankeborg blir man ju inte förvånad över någonting. 

Tidigare hade jag fått ett brev där det stod att de nya "tjänsterna" skulle kopplas in den 8/1. Det var någonting i tonen som kändes som att om man inte vigde sin dag åt detta ändamål så skulle något ospecificerat men hemskt hända med ens tekniska utrustning. Eftersom den 8/1 fick vikas till jakten på den försvunna digital-tv-beställningen, så orkade jag inte ägna någon tid åt att sitta och pilla med min nya "gateway", som en vit plastbox från Telia som utgör själva hjärtat i den "helhetslösning" av bredband, telefoni och ditigal-tv som jag inte riktigt befinner mig i än. Och det var väl en sabla tur att jag inte frestade mitt sköra psyke med det, eftersom det tydligen inte alls kopplades in då, som det var sagt. Men igår kom som sagt ett sms att "tjänsterna" var klara, och då slutade plötsligt telefonen att fungera. Eller det var väl mer som en signal att nu var det fan i mig dags att ta klivet från vanlig telefon till bredbandstelefoni, oavsett om man hade lust eller inte.

Så jag fick börja stöka med detta mitt i alltihop, vi fyller ju som sagt vår fritid med att flytta och renovera och laga våra bilar och flyttstäda gamla hem och Frälsaren allena vet allt. Då vill man gärna att saker och ting liksom bara flyter på. Det gjorde inte detta. Jag kopplade ihop allt som det skulle vara enligt bilden i den medföljande bruksanvisningen, och ingenting fungerade. Allt skulle fungera när fyra gröna lampor lyste, och en av dem skulle vara märkt DSL. På min "gateway" fanns det ingen sådan lampa överhuvudtaget, utan jag fick stirra på tre gröna lampor och ett antal som var släckta. Det rekommenderades livligt att om saker inte fungerade så skulle man starta om sin "gateway". Jag startade om min "gateway" sådär fem gånger. Ingenting fungerade fortfarande. Sedan läste jag i det finstilta att om du bara har ett telefonjack kan du koppla telefonen direkt till uttaget märkt [minnsintevaddethette] på din gateway. Om man uttrycker sig på det viset så tolkar åtminstone jag det som att man har ett val. Att det går att göra på det ena ELLER det andra sättet. Annars tycker jag man ska skriva: Har du flera telefonjack ska du göra si. Har du bara ett ska du göra så istället. Jag provade att göra så istället. Ingenting fungerade då heller. Jag övervägde att ringa supporten, men kände en helt oförklarlig matthet vid blotta tanken. Och dessutom hade jag inte så mycket batteri kvar på mobilen, och laddaren låg i min lägenhet och den fasta telefonen...ja, den befann sig ju i något slags tekniskt limbo. Jag provade universallösningen att starta om min "gateway" cirka fem gånger till under en orgie av mustiga svordomar. Sedan började alla lampor lysa som de skulle, inklusive en som hette "broadband" som tidigare varit släckt (DSL hade fortfarande inte uppenbarat sig, min "gateway" måste vara av någon annan sort än den som syftades på i bruksanvisningen), och halleluja, telefonen fungerade. Helt obegripligt, men det spelar ju ingen roll när det fungerar.

Sedan skulle jag installera bredbandet med hjälp av en medföljande installations-cd och det gick i ett nafs. Eller, visserligen hade det stått i beställningsbekräftelsen att man skulle få en "värdehandling" med sina uppgifter om Telia bredband skickad till sig separat. Det hade jag förstås inte heller fått, den kommer kanske endera dagen, men eftersom jag hade sparat en gammal pergamentsrulle, eller ok, ett papper med mina uppgifter från tiden då bredbandsuppkoppling var tämligen ungt, så gick det vägen i alla fall. Det var kanske den man skulle använda, men i så fall förstår jag inte varför man inte kan SKRIVA att det är ens gamla papper de menar, inte ett nytt som ska skickas till en separat. Eller så kunde det stå någonting i stil med: Kasta aldrig det här pappret för du kommer att behöva de här uppgifterna i samband med att du beställer digital-tv om 10 år. Så gammalt är nämligen mitt papper.  

Nåja. Nu fungerar allt, och i morgon ska vi få digital-tv, för de har dom lovat.

Telia - Nålsögat: 2 - 2. To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar