tisdag 1 mars 2022

Split vision

För ett tag sedan var jag ju hos optikern och blev peppad. Jag är närsynt, detvillsäga ser dåligt på långt håll, och nu är jag dessutom så djävla gammal att jag börjat lida av ålderssynthet, så nu ser jag varken bra på nära eller på långt håll. Det här kan man korrigera med linser, men bara till en viss grad och sedan sker det ena på bekostnad av det andra. Detvillsäga, korrigerar man så att man ser bättre på långt håll så ser man sämre på nära håll och vice versa. 

Skaffade progressiva glasögon för några år sedan och med dom ser jag som en djävla ÖRN, hur långt som helst och ser även bra på nära håll. Gillar dock inte att ha glasögon, tycker det är jobbigt när man är ute och det regnar eller när man varit ute och kommer in och de immar igen, plus att jag tycker att de är rätt  så tunga och klumpiga. Så jag har linser och därmed någon slags mellanmjölksvariant av bra syn, sisådär på långt håll, sisådär på nära håll. Men nu har den peppiga optikern kommit på ett genidrag där han låter "mitt dominanta öga" (visste inte ens att jag hade ett sånt) få en uppgift och mitt "icke-dominanta öga" få en annan (fråga mig inte vad denna BDSM-variant av synorgan har för inbördes roller i missionen "att se" för det kan jag definitivt inte redogöra för, men jag TROR det handlar om att ena ögat ska korrigeras för närsyntheten och den andra för ålderssyntheten och så ska det bli någon slags synergieffekt av det) och så fick jag nya linser att testa, och djävlar vad bra det blev. Ska inte säga att jag ser lika bra som med de progressiva glasögonen, men SNUDD PÅ. Så jag är svinnöjd.

Har ett linsabonnemang på Specsavers, vilket fungerar smidigt. Är lite i ofas med abonnemanget så nu har jag tre månadslinser med min gamla, kassa styrka som jag ju inte längre var intresserad av att ha. Frågade pepp-optikern om jag kunde lämna tillbaks dom och han bara: Jajamen, självklart, inga problem. 

När jag hämtade ut provlinserna så ville de att jag skulle boka in en ny synundersökning, men det ville inte jag för a. jag hade ju precis varit på en, b. jag tycker ju själv att jag kan avgöra att de här fungerar ändamålsenligt, och c. jag stod på en 15-minuters gratisparkering 5 minuter bort, vilket innebar att min tid till själva ärendet bara var 5 minuter och minst 4 av dom hade gått åt till att vänta på min tur, samt d. jag hade ingen kalender med mig. Jag bokar en ny tid på nätet, sa jag eftersom jag var i tidsnöd och inte ville ha en ny tid. Nej, du måste ringa, sa dom. Så igår ringde jag, inte för att boka en ny tid utan för att meddela att jag var helnöjd med mina nya linser och så ville jag ändra mitt abonnemang så att jag fick den nya styrkan istället för den gamla. 

JAHA, MEN TROR NI ATT DET GICK ENKELT ELLER? Nä, det gjorde det inte. Först fick jag prata med någon som inte kunde svara på mina frågor eftersom hon var ny på jobbet. Det köper jag. Sedan satte hon igång pausmusik och där hade jag nog kunnat sitta och lyssna än idag, inte för att musiken var så djävla bra, för det var den inte, utan för att jag blivit bortkopplad. Eller hur det nu funkar, pausmusiken var still going strong men trots att jag väntade i tio minuter var det ingen människa som återkom. Aja, sånt händer. Ringde upp igen, fick inget svar. Ringde en tredje gång och till slut fick jag prata med någon annan än hon som var ny på jobbet. Sa att jag var nöjd med mina linser och kunde hon ändra så att jag fick min nya styrka? Nä, det kunde hon inte utan det fick man själv gå in på sitt abonnemang och ändra. Men jag vet ju inte vad jag har för styrka nu, sa jag och det var tydligen någonting man skulle känna till. Det stod på förpackningen till linserna, men dom har jag ju slängt nu, fortsatte jag eftersom det tydligen var OMÖJLIGT för någon som jobbar på Specsavers att administrera Specsavers linsabonnemang. Men jag var hundra procent osugen på att gå ut och rota i min soptunna efter tomma linsaskar. I min enfaldiga lilla värld trodde jag att Specsavers linsabonnemang hängde ihop med Specsavers, men inte. I alla fall var det inte möjligt för dom att ändra, inte heller att skicka ett mail till mig med dessa uppgifter, utan Jag får helt enkelt läsa upp vad det står här, sa hon-som-jobbade-på-Specsavers och bokstaverade E-A-S-Y-V-I-S-I-O-N I-R-I-SI-A-N eller vad fan de nu hette, och så en massa minus och plus och high och medium och fan vet allt vad de kallades. Och så fick jag krafsa ner detta och gå in och ändra efter bästa förmåga. Frågan om huruvida jag kunde lämna tillbaks gamla linser (självklart i obrutna förpackningar) fick jag maila kundtjänst och fråga, och de svarade att det gick bra under förutsättning att man inte fått dom för mer än 90 dagar sedan. Jag fick mina i...oktober förra året? Orkar inte räkna, men det känns som att det är mer än 90 dagar sedan. Testar att skicka tillbaks dom ändå, vad ska jag med dom till liksom? Går det så går det. 

Hur som helst, om man ska summera senaste dagarnas upplevelser så är Hornbach och Specsavers inte så värst användarvänliga. Apoteket Kronan leder just nu ligan över "affärer jag nyligen besökt och som anstränger sig lite extra för att det ska vara smidigt för kunden". Plus för peppiga optikern på Specsavers dock. Inget plus alls för Hornbach. Igår besökte jag Byggmax för att köpa en femlitershink med spackel. Alla plastspannar som har plasthandtag verkar numera vara tillverkade enligt principen att handtaget sitter fast i locket och får bräckas loss. Är kanske för att det inte ska fastna någonstans i logistikkedjan, vad vet jag. Stod där i butiken och försökte bräcka loss ett handtag för att ha någonting att bära spannen med, men de satt som berget allihop så till slut gav jag upp och bar den som man skulle ha burit en färgburk. Klagade lite skämtsamt över detta i kassan, och fick då omgående hjälp med att frigöra handtaget så att jag kunde vandra ut till bilen med spannen käckt dinglande som om jag vore Rödluvan på väg till mormor med vin och kakor. Pluspoäng till Byggmax. Pilutta er, Hornbach.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar