lördag 30 juli 2016

Regn och lite serietips från mig och HBO

Idag kom det där regnet som liksom legat och ruvat i luften i flera dagar. Det kom under den sista tredjedelen av dagens taxpromenad (hashtag: #dagenstaxpromenad) och vi blev alla blöta ända in så att säga. Kändes väl sådär att slafsa genom byn som nån övervintrad deltagare i åttiotals(?)fenomenet Miss Wet T-shirt. Inte för att jag någonsin har deltagit i något sådant, men idag skulle jag med lätthet ha kunnat det.

Regn legitimerar tv-tittande, vilket det alltså inte har blivit speciellt mycket av de senaste veckorna, det passar sig liksom inte när solen gassar från en molnfri himmel och kroppen skriker efter D-vitamin. Dessutom är det något för djävla deprimerande med själva tanken att sitta bakom neddragna gardiner och slöglo på reprisen av Böda Camping (typ). Min man delar ej denna uppfattning utan tycker det är trevligt att sitta och glo på CNN:s nyhetssändningar till frukost, men det är ju nästan ännu mer deprimerande eftersom det BARA handlar om terrordåd och Donald Trump.

Men om kvällen så händer det att även min näve sträcker sig efter fjärrkontrollen. Vi har börjat kolla på den rumänska maffiaserien Umbre, som går på HBO. Jag tycker generellt att maffiaserier är rätt tråkiga och förutsägbara, men den här är det definitivt inte. Det är dessutom befriande att inte exakt allt som passerar genom ens synnerv är filtrerat genom något plastigt Hollywoodideal. Rekommenderas alltså.

Vi började även kolla på The Night Of, också den på HBO. Jag gillade den, men min man gnölade över att den var "jobbig" så nu har jag fått tillstånd att titta vidare på egrn hand. Det där med att börja se en serie tillsammans är omgärdat av nästan lika många regler som i Äldre Västgötalagen, men en sak är solklar: man tittar inte vidare själv utan att ha fått klartecken från den andre.

The Night of sänds ju nu, så det blir till att vänta en vecka på varje nytt avsnitt istället för att knarka halva säsonger i stöten. Men det känns asketiskt och fint och är säkert bra för själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar