tisdag 14 juni 2016

Orkar ej tänka, tar till en lista

Den här listan hittade jag hos Maria, och när det kommer till listor är jag ju alltid pigg på att haka på.



Vad ville du bli när du var liten?
Veterinär eller proffsryttare. Blev uppenbarligen varken det ena eller det andra.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Jag hade nog inte en susning.

Gick du någon nishad gymnasielinje?
Jag slutade skolan efter nian, så nej. Det gjorde jag inte. Sen har jag läst in gymnasiet på Komvux lite i omgångar, så när jag var nånstans runt 30 så hade jag läst in både nåt som motsvarade teknisk linje (som det hette på min tid, nittonhundralängesen) med en touch av humanistisk inriktning.

Vad hade du för betyg?
Ja, först inga alls då. Sen: rätt bra. Eftersom jag har läst i omgångar så har jag betyg både i siffror och bokstäver och jag kan därför inte slänga mig med något medelvärde, men några femmor och MVG:n har jag väl ändå skrapat ihop.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Bästa: Kemi, biologi, matte, språk och MASKINSKRIVNING (som var ett ämne once upon a time). Sämsta: Filosofi, rättskunskap.

Utbildade du dig efter gymnasiet?
Ja, till ingenjör med vatteninriktning, plus ett års lyxstudier i biologi. Senaste året har jag ju även lagt lite pedagogik och djurskydd till min samling av högskolepoäng.

Vilket var ditt allra första jobb?
Första betalda: Slå vinbär (för kännedom: när man skördar vinbär kommersiellt så plockas de inte, utan slås av med en gummibatong).

Vad har du mer haft för yrken?
"Yrken" låter ju så seriöst. Men jag har jobbat med att sälja kaffe på tåg utan restaurangvagn, på dagis, på café och på tvätteri.

När hamnade du i den banan du är i idag?
När jag hade tagit examen som ingenjör samt lyxläst biologi ett år efter det och kände att nu var det kanske dags att börja söka lite jobb. Sökte ett labbjobb, fick det och är kvar på samma jobb, har dock inte samma tjänst nu som då.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg?
Inte en blek aning.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?
Effektiv, strukturerad, bra på att förklara.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Eftersom jag jobbar med kvalitet så är det ofta så att man hittar andras fel. Och det är väl inte alltid så populärt hos andra.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?
Tycker utan skryt att jag är bra på det mesta.

Vad går ditt jobb ut på mest?
Styra upp, förebygga och lösa problem.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?
Min dröm är ju att jobba mycket mindre eller helst inte alls. Men annars, någonting man kunde göra hemifrån. Hatar att man måste vara borta så satans många timmar varje dag.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?
Ett jobb där man måste vara sjukt trevlig och utåtriktad och social stup i kvarten hade verkligen inte passat mig. Det betyder inte att jag inte KAN VARA sjukt trevlig och utåtriktad och social, för det kan jag. Men det tar på krafterna. 

Vad gör du om fem år?
Jag är ju en sån som levererar lång och trogen tjänst, så om inget världsomvälvande händer så är jag säkert kvar på samma jobb. 

Vad gör du när du är 60 år?
Smygpensionär?

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma?
Ekonomiskt oberoende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar