torsdag 2 juni 2016

Moment 22

För ett tag sen bytte jag telefon, den förra hade ju gudbevars säkert ett par år på nacken, och eftersom sönderfallstiden för modern teknik är så löjligt kort så hade den börjat uppvisa lynniga ålderstecken, som att stänga av sig själv i tid och otid, ladda ur batteriet på några fjuttiga timmar och, ja, sånt där som man inte orkar med när man är en såkallat modern människa med många järn i elden. Utöver det var det någon vajsing på själva laddkontakten så att man i princip inte kunde andas i samma rum som mobilen låg på laddning i utan att laddaren tappade kontakt med telefonen och därmed slutade ladda. Helt seriöst, om man hade ljud av och vibration på och fick ett sms under tiden som telefonen laddades så räckte det för att rubba denna känsliga procedur. Det var som i inledningen av Jakten på den försvunna skatten när Indiana Jones ersätter en värdefull artefakt, placerad på en konstruktion som, om den inte belastas med exakt artefaktens vikt, sätter igång en helvetesdödsmaskin som raserar hela templet där denna snillrika konstruktion, byggd av ett naturfolk vars ingenjörskonst för flera tusen år sedan överträffar det mesta som konstrueras idag och som minst sagt är beundransvärd, eller också djävulskt överdriven, med en säck fylld av sand som väger i princip lika mycket. Fast det där "i princip" visade sig ju vara en sanning med modifikation, men det är en maffig inledning på en maffig film som jag nog har sett minst tjugo gånger. Men det räcker att ha sett den en gång för att kunna återskapa den försiktighet med vilken Dr Jones lyfter artefakten och placerar sandsäcken på vågen för att kunna föreställa sig hur det gick till att ladda min telefon. Lite spänning i vardagen som jag inte uppskattade, är ju inte så kul om man har mobilen som väckarklocka och den laddar ur sig själv under natten för att det körde förbi en långtradare på stora vägen några hundra meter bort.

SÅ KAN MAN JU INTE HA DET, väste jag irriterat och blev till slut färdig att köpa en ny. Som man kan ladda helt normalt, till och med i bilen utan att man måste hålla fast laddaren i ett krampaktigt grepp för att den inte skulle glida ur vid minsta gupp eller inbromsning (och eftersom alla jag beklagat mig för om detta har frågat "har du provat en annan laddare"? så är svaret JA, DET HAR JAG, det är inte laddaren det är fel på utan kontakten i telefonen, end of discussion).

Jag laddade ner en app som hette SMART SWITCH till den gamla och nya telefonen, sen lade man dom bara bredvid varandra så att de kunde synka och vips så fanns nästan allt på plats i nya luren, kontaktlistor, appar och hela skiten. Mycket praktiskt. Något som inte följde med var däremot mobilt bank-ID. Och det är ju kanske bra så att folk inte börjar tanka ner SMART SWITCH och sno folks mobila bank-ID:n, men ändå. Jag blev ombedd att logga in på min internetbank och jag först bara: JAMEN HUR DÅ? men så kom jag på att förr, innan mobila bank-ID:ts tid så hade man ju en bankdosa, så det blev till att rota fram den igen ur den låda i vilken den legat bortglömd i flera år. Det var lite svag och flämtande batterikraft kvar, så jag hann logga in och knappa in lite koder och på så sätt få mitt mobila bank-ID installerat innan den eventuellt drog sin sista suck.

Jaha, men nu då. Nu står jag i det skedet att jag måste ha "utökad behörighet" till mitt mobila bank-ID för att bland annat kunna administrera Swish och lägga till nya betalningsmottagare i bank-appen.  Jaha, då måste man ha någon himla kod till det, som man beställer via sin internetbank och sedan får hemskickad till sig via snigelpost. Det gjorde jag förra veckan, den har inte kommit och nu börjar läget bli akut så nu fick jag gå in och försöka hetsa fram en ny. Det gick väl sådär. Det går överlag sådär för mig just nu. Har fortfarande inte fått något svar från fucking djävla kuk-SL fastän jag mailade dom för flera dagar sedan. Så himla dålig stil, att man först går till kundcenter och hänvisad till kundtjänst och sedan säger kundtjänst att man ska gå till kundcenter, och eftersom ens primära syfte med sin Stockholmsresa eventuellt är något annat än att ambulera mellan SL:s olika instanser så tror man att ett litet mail ska lösa problemet men I HELVETE HELLER. Fan vad sur jag blir på sånt. Kom ihåg det SL, jag vet var ni bor. Eller nåt.

Ja, det var väl allt gnäll för stunden. AC:n på jobbet har också fått någon form av teknikkrämpa, häromdagen var det kanske 25 grader ute och 27,5 inne. Man jublar inte precis. Men imorgon är det fredag, släng fram alla korvarna för då djävlar ska det grillas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar