lördag 21 juni 2014

Du lindar av olvon

Och midsommar kom och midsommar gick. Eller idag är det ju i och för sig midsommardagen, men den för väl en extremt tynande tillvaro jämfört med aftonen.
Jag har ingen relation till midsommar. Har aldrig bundit kransar och rest stänger och firat med sill och nubbe. Nu gillar jag inte sill, så det senare är ju inte så konstigt. Men ändå. Alla andra verkar ju inte göra annat än att spela kubb, sjunga snapsvisor och bete sig som i en reklamfilm för Pripps Djävla Blå. Det är visst bara i min familj som midsommartraditionerna liksom inte vill rota sig.

Men vi snodde ihop lite mat i alla fall. Sill (inte till mig) och nypotatis, paj med kyckling och soltorkade tomater, köttbullar, varmrökt lax, lite olika geggor och röror. Till det cider och hemgjord slånbärslikör i små snapsglas och sedan jordgubbar och vaniljvisp och grädde. AH. Så mycket gott det finns.

Idag gick jag upp och promenerade med taxarna i 3½ timme. Mötte inte en käft bortsett från en hare. Den började springa MOT oss när den fick syn på oss, istället för att sticka åt motsatt håll som det naturliga borde vara för en hare när den möter en (1) människa och två (2) jakthundar. Den kan ju inte ha varit riktigt frisk. Mördarhararna anfaller, typ. Sen vek den av och försvann innan skräckfilmstemat hade hunnit bli ett faktum. När jag kom hem hade jag blåsor under fötterna. Det är en typiskt oskön känsla.

Har försökt bli lite modern och skaffat en "chromecast"-mojäng, som ska kunna streama media från datorn och telefonen till tv:n via det trådlösa nätverket. Har provat att youtube:a från telefonen till tv:n och det gick riktigt bra. Idag installerade jag Chrome och något djävla tillägg på datorn för att kunna streama från svt play, för det funkar inte från telefonen med mindre än att man gjorde en djävla massa installationer och fix och tricks, vilket jag inte orkade. En gång i tiden såg jag sånt som "utmaningar", men nu är jag extremt lat och vill bara att allt ska funka helst av sig själv. Testade alltså från datorn istället och det gick väl SÅDÄR. Hackigt och laggande. Ingen direkt succé om man säger. Nu ska jag felsöka via Flashback, hejdå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar