onsdag 28 maj 2014

Sleep with me

Är det bara jag som hakar upp mig lite på när småbarnsföräldrar bloggar om att de "söver" sina bebisar? Det måste vara något nymodigt, a k a djävulens påfund. Haha. Närå, skojar bara. Men alltså, "söver". Narkosläkare söver sina patienter inför en operation. Föräldrar "får väl sina barn att somna" på ett eller annat sätt. Förhoppningsvis utan att sätta en kloroformmask över deras små ansikten. ELLÖR? Är det dit vi är på väg?*

*Detta för att jag stör mig lite på folk som bloggar om hur J-O-B-B-I-G-T det är att ha barn som om ingen annan i hela världen genomlidit småbarnsåren innan dom. Det är som om sömnbristen, mjölkstockningarna och trotsåldern är helt nya fenomen som ingen annan har upplevt förut. Och sen tycker jag att många av dagens föräldrar är rätt slappa. De bloggar om en bilresa på ett par timmar "som gick jättebra, barnen var som små änglar hela tiden" och sen framkommer det att avkommorna varje vaken minut har distraherats med spel på paddor och mobiltelefoner och tecknad film på små portabla dvd-spelare, allt för att de inte ska ge något ljud av missnöje ifrån sig. Herregud säger jag bara. När mina barn var små och vi skulle åka till mormor och morfar (4 timmar i bil UTAN AC OCH BILRADIO, tänk det ni) så fick de typ ett paket Kalle Ankakex och en Bamsetidning och när inte det var roligt längre så fick de helt enkelt stå ut med att det var tråkigt. Och det gjorde de också. Hur kommande generationer ska kunna hantera till exempel ett strömavbrott utan att bryta ihop och få gå i terapi efteråt ska bli intressant att skåda.  

PS: Inser att jag låter som värsta det-var-minsann-bättre-förr-gnällkärringen i detta nu, MEN DET STÅR JAG FÖR. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar