tisdag 17 september 2013

Jackor, jackor, jackor

Det börjar hösta till sig på allvar nu. I morse var det till exempel bara 4,5 grader varmt ute. Saknar en bra höstjacka, kände jag då. Jag har flera bra vinterjackor och nån okej sommarjacka, men ingen sån där som man kan ha så här års, mitt emellan varmt och kallt. Härförleden åkte jag till jaktbutiken och rekade, egentligen var jag på jakt - hö hö hö - efter ett regnställ och hittade också ett mycket förnämligt. Tror jag åtminstone, för jag har inte testat det i skarpt läge än. Men det kommer, var så säker. Någon mittemellanjacka hittade jag dock inte, och kruxet med jaktbutiken är dessutom att allting är så djävla stort. I storlekarna alltså. Gjort för rediga karlar, och det kan väl förvisso kännas lite smickrande att nästintill drunkna i storlek XS. Men samtidigt är det inte kul när man ser en vrålsnygg jacka och den minsta storleken är M och i denna skulle typ hela min familj med respektive kunna få plats och det skulle ändå bli plats över för att dansa. Nu såg jag förvisso ingen sådär vrålsnygg jacka, så problemet var bara teoretiskt.  Eller rättare sagt, såg flera vrålsnygga jackor, men det var vinterjackor. Och jag HAR som sagt vinterjackor. Är lite besatt av vinterjackor och är på något sätt alltid på spaning efter en som är lite bättre, lite varmare, har lite fler fickor eller så. Fryser väldigt sällan, så det är inte så att de vinterjackor jag redan har i min ägo är undermåliga på något sätt. De vrålsnygga vinterjackorna i jaktbutiken kostade dessutom runt 3500 spänn styck i runda slängar, så någon okynnesshopping var det inte tal om på grund av ren och skär snålhet.

Funderar nu på Hööks, som öppnade här i Ankeborg för ett tag sen. Rätt längesen faktiskt, men jag har ännu inte blivit färdig till att åka dit. Hästaffärer är ju annars kända för att saluföra bra jackor, men ja är rädd för att jag är för sent ute. Man ska väl köpa sin höstjacka mitt i sommaren, för nu är väl butikerna fyllda med vinterkollektionen, men sån framförhållning har ju inte jag. Ett loppisfynd hade förstås varit det bästa, men till det måste man ha tålamod, och det har inte jag när jag huttrar i 4,5 graders "värme" klockan fem på morgonen. Åtgärd krävs omedelbart.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar