onsdag 19 juni 2013

Och i spetsen för massorna gick det en son till en bonde

Livet alltså. Steg upp i ottan, liftade till jobbet med en kollega, jobbade, jobbade över (och kunde därför inte åka med sagda kollega hem), fick nog, sa: NU FÅR NI FAKTISKT LÖSA DET HÄR UTAN MIG och gick sedan till bussen som jag var tvungen att åka med för att hinna till bilverkstan innan den stängde. Hämtade ut min nyservade Queen of Volvo. Betalade 2200 kronor för kalaset och fick reda på att bromsarna är "helt slut". Det är inget jag har märkt av, men å andra sidan bromsar jag faktiskt väldigt sällan. Jag kör ju antingen bil jättejättetidigt på morgonen eller rätt så tidigt på eftermiddagen, och då är det inte så mycket annan trafik att ta hänsyn till utan man kan planera sin körning och ägna sig åt ECO DRIVING, som jag har snappat upp att det heter. Fick boka en ny tid nästa vecka och ser då fram mot att bli 3500 kronor fattigare på ett bräde. Fast bromsar är ju såklart väldigt bra att ha, speciellt när man kör i såna viltstråk som jag gör, så det är ju bara att gilla läget.

Åkte hem, drack te, åt äpple, läste reklamblad. Gick ner till trädgårdslandet, a k a "Västbanken" eftersom det gränsar till Katlas och Tengils tomt och det känns som att man skulle kunna bli beskjuten av SCUD-missiler när som. Lade gräsklipp runt potatisen, rensade lite ogräs bland kryddorna och åt tre mogna smultron. Körde ner soptunnan till gatan eftersom det är tömning imorgon. Stötte ihop med Onda Dockan, numera enbart kallad Dockan, som berättade att sopgubbarna redan varit där. Typiskt. Vi har tömning varannan torsdag och de veckor det är något speciellt i slutet av veckan, till exempel en helgdag, så rekommenderar soptömningsbolaget att man sätter ut tunnan "flera dagar i förväg" och jag retar mig enormt mycket på deras bristande organisationsförmåga. Först får man en lapp där det står alla tömningsdatum för hela året, sedan står det att följande veckor KAN det förekomma undantag, och så veckorna som innehåller påsk, Kristi Himmelsfärd och liknande. Men det framgår inte NÄR de kommer och det måste de väl ändå veta i förväg så att de kan sätta ett datum, HUR SVÅRT KAN DET VARA? Nä, istället ska tunnan stå ute på gatan i flera dagar och det går väl an om man bor på en normal tomt som ligger och fläker ut sig längs med gatan. Men vår tomt är en så kallad stekpannetomt och vår tomtgräns mot gatan är bara så bred som uppfarten, resten av tomten ligger liksom bakom Dockans och Snökukens tomt från gatan räknat, så det finns helt enkelt ingen plats för permanent förvaring av soptunnan. Därför måste man hålla ordning på tömningsdagarna, och det brukar jag göra, men så kommer dom här undantagen och skapar oordning i systemet. Förra gången det var tömning var det samma visa, för då var det nationaldag på torsdagen och dom kom tidigare. Eller möjligen inte alls, men det blir ju samma effekt. Så nu står tunnan där med en månads sopor och det dröjer 14 dagar till nästa tömning. ENJOY, som vi säger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar