torsdag 3 september 2020

Till stallet istället, v 36 2020, pt1

 I måndags var det hoppning och vi fick vikarie för Karin var sjuk. GULP. Man vet ju aldrig med vikarier, vår grupp är ju på den högsta nivån och då kanske en vikarie tycker att man ska kunna hoppa högt (=över 50 cm, hehe). Fick börja med att state:a att jag är en mes och inte vill hoppa högt. Köttbullen gillar att hoppa, men hon lägger ju iväg i en fart som jag inte är 100 % bekväm med. Jag skulle inte säga att hon generellt är hård i munnen, men just då är hon fan i mig helt okänslig. Visst är det roligare att hoppa henne än Pojken, som liksom mödosamt stjälper sig över varje hinder och i det närmaste tvärstannar efteråt om man inte driver så man blir blå i ansiktet, men alltså nää...hoppning är inte min grej längre. 

Jaja, jag behövde inte hoppa särskilt högt och vi hoppade en 5½:a (dvs en rak linje, trav in, hoppa att litet hinder, ett galoppsprång och så ett högre hinder) och det är ju inte jättesvårt när det inte är högre än vad det var (det "högre" var en oxer på kanske 60 cm när jag hoppade). Skulle däremot luta mig bakåt i landningen p g a Köttbullens dåliga balans och man är ju drillad att följa med i språnget, så det var svårt. Och så gick det ju lite fort som sagt. Men jag överlevde. Var väl inte den roligaste lektionen för det blir så mycket väntan när 10 stycken ska hoppa, och då är vi ju ändå vuxna och disciplinerade och kommer i ström. Men det känns ändå som att man står mycket på medellinjen och glor. Uppvärmningen gick inte heller bra, tror Köttbullen håller på att bli brunstig för hon var på ett djävla humör. Först blev hon jättesur för att hon inte fick gå in i stallet med de andra ponnyerna och stimmade runt och höll på som om hon var sista hästen på jorden som inte fick gå ombord på Noaks ark. Tänkte att hon skulle lugna sig när de andra hästarna kom så hon i alla fall inte kände sig ensam, men det dög tydligen inte. Sen när vi red fram så kändes hon allmänt okoncentrerad och motvillig och ville inte gå på tygeln och slog bakut i galoppen osv. Men jaja. Alla kan ju ha en dålig dag. Vi får väl se hur det blir på fredag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar