tisdag 29 september 2020

Till stallet istället, v 40 2020, pt1

Det blev ju ingen ridning i fredags p g a att det skulle vara uteritt (i skogen alltså) och det kände jag inte för. Men det ska jag ta igen denna vecka tänkte jag, för på lördag ska jag rida för tränare. GULP. Men igår gick det himla bra. Jag var lite bekymrad för galoppen och sa till Karin "du måste titta på mig hela tiden och säga hur jag ska göra" (som ett barn, hahaha), men det behövdes inte för Köttbullen galopperade så fint utan någon ansats till bakutsparkande. Visst, jag måste fatta galopp i hörn och man får inte vara jättepetig med formen och det där med att galoppera långsammare när man kommer ifatt någon annan är ju bara att glömma. Men nu har jag läst i diverse dressyrgrupper på Facebook om folk med liknande problem och alla får rådet att bara rida på framåt och bygga muskler och skita i formen. Såatteh. Då gör vi väl det då. 

Övningen var öppna i trav och vi blev filmade, det ska vi titta på nästa vecka när vi har teori. Köttbullen var så duktig, ja inte i öppnan för det kan hon inte, men hon jobbade så fint i form i både skritt och trav och står inte alls emot lika mycket längre. Förvisso lägger hon sig i handen ibland, men hellre det än att hon pinnar iväg som en stjärnkikare. Var så nöjd efteråt. Genomblöt av svett och benen var som gelé för man får verkligen ingenting gratis. PUH. Köttbullen hade blivit klippt sedan sist, hon hade väl blivit av med sisådär 10 kilo päls så det gav kanske den extra energi som hon behövde. 

Ska som sagt rida för tränare på lördag, är nu i valet och kvalet om jag ska vila i denna härliga känsla och inte rida på fredag för att vara säker på att komma till den träningen med ett bra självförtroende. Sedan kan det ju tänkas att det går bra även på fredag och då blir det ju ännu bättre. Men det är också tänkbart att det går dåligt och då kommer jag kanske till träningen med en dålig feeling. Alternativet "rida en annan häst på fredag" finns ju också. Ack ja, vilka bekymmer. Får väl låta dagsformen avgöra eller nåt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar