måndag 7 september 2020

Helgen som gick och aldrig mer kom åter

 Måndag igen, ännu en helvetesjobbvecka väntar. En av tre avklarad, två återstår. KÄMPAKÄMPA. 

I fredags var jag sleten. Kände bokstavligt talat hur luften gick ur mig vid lunchtid, så att istället för att åka till stallet och tanka energi efter jobbet så åkte jag hem, damp ner i sängen och sov två timmar. Var uppe en liten stund, åt kvällsmat och kollade något på tv men gick sedan och la mig vid åtta och sov ytterligare tio timmar som en klubbad oxe. Såatteh, det kanske behövdes?

I lördags var jag iväg och spårade med Tage, det gick rätt bra. Spåra på fält är ju en av hans akilleshälar för han har så mycket annat att glo på där. Människor, fåglar, om det kommer någon bil på någon väg långt borta vid horisonten, allt distraherar. För att inte tala om alla sorkhål, harbajs och annat spännande som man kan hitta på fält. Men det gick som sagt rätt hyfsat för att vara han, och sedan gjorde han en budföring som var K-L-O-C-K-R-E-N. Budföring är en annan akilleshäl (finns många!), han älskar att springa och han älskar människor så det borde inte vara något problem? Men problemet med Tage von Ärthjärna är att han inte är så himla noga med vem han springer till. Det behöver inte vara mottagaren utan det kan lika gärna vara en i publiken, till publikens stora förtjusning. Men i lördags gick det bra. 

Åkte sedan hem och jobbade resten av dagen eftersom man ju har ett så kul liv just nu. Lagade middag, åt middag, kollade på ett avsnitt av The Crown som vi precis börjat kolla på, gissningsvis sist av alla. Det hade kommit ett nytt avsnitt av Lovecraft Country, en annan serie vi följer, men jag pallade inte titta på det utan gick och la mig med en god bok (Familjen Lambs hemlighet av Lisa Jewell) men somnade efter typ tio sidor. 

Igår skulle vara En Ledig Dag™ eftersom jag varit så duktig och jobbat undan på lördagen det jag egentligen tänkt göra på söndagen. Inledde dagen med långpromenad med hundarna, sedan cyklade jag några mil (ja, på min elcykel så inga spänstpoäng att tala om) där jag bland annat kollade på ett hus som var till salu och som jag blev lite sugen på att köpa p g a att det är dubbelt så stort som vårt och har mer än dubbelt så stor tomt, plus att det inte ligger inom detaljplanerat område. Cyklade förbi och kollade och sedan var jag inte sugen längre p g a att det låg rätt så nära en stor väg, huset var fult och tomten bestod bara av en massa risiga tallar. Älskar vårt hus och vår tomt, bättre (och billigare) kan vi inte bo, och att jag ibland får sug efter något annat beror oftast på att jag tycker vi har så taskiga förvaringsutrymmen. Vilket i sig handlar om för mycket saker i förhållande till mängden utrymme, vilket i sin tur beror på att min man är en hamster och utöver det tycker att det räcker med att grejer ligger någorlunda i högar så råder det ordning och struktur och sen behöver man inte göra mer. Vår absolut största källa till konflikt för jag vill ha tomma golv och saker på hyllor och överskådlighet och tydlighet för alla, inte att man ska behöva lära sig hur någon annans hjärna fungerar för att fatta i vilken hög man ska börja gräva för att möjligtvis ha en chans att hitta rörtången. Utöver det är min man väldigt kreativ och bra på att starta upp projekt, men desto sämre på att slutföra dom, men de måste ändå ligga framme eftersom han "håller på". 

Så ibland drömmer jag om att bo någonstans där det finns massor av uthus och bodar och grejer och så fösa in min man och alla hans djävla pinaler och pågående projekt där så jag slapp se och snubbla över dom. Men som sagt, vi älskar ju vårt hus och att bo där vi bor så det är väl bättre att gå till botten med grundproblematiken. Så igår eftermiddag hade vi ett litet familjeråd om hur vi ska få bättre ordning på saker. Det är inte första gången min man lovar bot och bättring och bättre ordning och reda, och jag har väl måttliga förhoppningar om att det ska bli någon förändring, men vi får väl se. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar