tisdag 4 september 2018

Till stallet istället, v 36, pt 1

Igår stod det "markarbete" på schemat, vilket innebar att vi skulle trava över bommar. Övningen VERKADE inte så svår: det låg två serier med bommar längs ena kvartslinjen och man skulle vända upp på kvartslinjen, trava över första serien, göra en volt till nästa kvartslinje, tillbaks till första kvartslinjen och så trava över nästa bomserie. Men det var rätt klurigt med Pojken eftersom han är så vinglig och svår att styra när man lämnar fyrkantsspåret. Allt som är svårt är såklart nyttigt, så det var säkert bra för oss. Pojken blev jätteivrig när han fick syn på bommarna, kände riktigt hur han blåste upp sig och ökade tempot. Dock ej okontrollerbart. Övningen gick ändå okej, men det kändes lite trångt. I vår grupp är det få som avbokar så vi är nästan alltid 10 stycken. För det mesta går det bra, men som igår när vi skulle galoppera runt fyrkantsspåret så kändes det trångt. Pojken har inte så stort register i galoppen och det är jättesvårt att få honom att minska galoppen utan att han bryter av. Så det blev mycket avbrott och slängtrav, men också några riktigt fina fattningar och på slutet tyckte jag att han slappnade av och började söka sig framåt-neråt. Men det är så lurigt med honom, för ibland drar han ner huvudet för att komma undan och ibland går han bakom lodplanet av samma anledning och eftersom han är så grön så har de här stunderna med bra form varit rätt sparsamma, så jag har lite svårt att få till känslan när det är rätt. Men han travade ändå på bra och taktfast och småfrustade lite och det KÄNDES i alla fall avslappnat. Vi red ute i paddocken så det fanns inga speglar så jag kunde kolla och när jag sedan fick feedback av ridläraren så pratade vi bara om galopparbetet och bommarna, och sedan gick hon vidare till nästa. Tänkte att jag skulle fråga henne om formen i stallet efteråt, men så var det så mycket ståhej om vilka hästar som skulle gå i vilka hagar och vilka som skulle stå inne och vilka som skulle ha mat och vem som skulle göra vad, så jag glömde bort det.  Aja, det blir väl fler tillfällen. Fast nästa vecka har vi teori och då ska vi lyssna på en föreläsning om sitsen och dess inverkan. Och sen är det tydligen dags för hoppning? Läskigt! Vet ju inte alls hur Pojken hoppar, om han ens hoppar. Har ju känt mig så trygg med Bulldozern som det i princip bara är att styra så sköter hon allting. Nu kanske det hänger på mig huruvida det blir något språng eller ej? MOHAHAHA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar