måndag 3 september 2018

Till stallet istället, v 35, pt 2

Var på drop in-ridning i fredags och fick rida Pojken! Är så himla kär i honom just nu även om vi kanske inte direkt uträttar några stordåd tillsammans. I fredags skulle vi till exempel rida öppna, och det kan ju inte han och jag är inte heller någon hejare på det om sanningen ska fram. Eller, jag vet ju hur det går till i teorin, men så är det det där med att omsätta teorin i praktiken där det fallerar en aning. Eller rätt mycket. Så om det var så mycket öppna att tala om vet jag ju inte precis, men ridläraren tyckte det såg bra ut och att han gick i jättefin form mot slutet, så då får jag väl vara nöjd. Fast jag tyckte han spjärnade emot väldigt i vänster varv och att det knappt gick att ställa honom åt vänster när vi red på volt. Lite skumt, för annars har det ju varit höger varv som har varit det svåra, men det kan ju vara att han är stel i höger och därför blir svag i vänster, vad vet jag? Galoppfattningarna gick i alla fall riktigt fint i båda varven även om han inte orkar bära sig och det mest avancerade vi kan göra i galopp är möjligtvis en 20-metersvolt. Men det kommer väl efter hand som han får lite mer muskler och kondition. Som vanligt var både han och jag helt genomsvettiga efter passet. Pojken är ju tinker, eller Irish Cob, vet inte riktigt skillnaden för det är ju typ samma ras fast det är olika stamböcker om jag har fattat saken rätt. I alla fall har han ju vä-häldigt mycket av allt: päls, man, svans och hovskägg. Så det är väl inte så konstigt att han blir svettig. Vad jag ska skylla på är väl mer diffust, ÅLDERN kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar