lördag 16 juni 2018

Världens vackraste man

Har läst Världens vackraste man av Lena Ackebo. Berättelsen handlar om systrarna Barbro och Mona som på intet sätt drar jämnt, men som trots det åker på en charterresa till Mallorca där Mona faller för restaurangägaren Albert och han för henne. Efter hand får man lära känna systrarna och inser att Barbros liv är långt ifrån så perfekt som hon vill låta göra gällande och att Mona inte alls är så kylig och distanserad som man först kan tro. Jag har läst Lena Ackebos serier och gillar dom jättemycket. Den här boken var väl helt okej, men tyvärr inte mer än så. För det första tyckte jag att det var så extremt osannolikt att två systrar som har så otroligt lite gemensamt och så otroligt svårt att hålla sams, ens skulle ge sig iväg på en sån här resa. Men det är ju klart, annars hade det ju inte blivit någon bok. Rätt länge hade jag också problem med om det var Barbro eller Mona som var bokens jag. Sen var allting lite väl omständligt och detaljerat, kände inte att det var nödvändigt att få veta om exakt varje matbit som funderades på att intas, den detaljerade redovisningen av varje steg i Barbros förkylning kunde jag också varit utan och det känns inte heller nödvändigt att få exakt varje plagg i resväskan beskrivet. I övrigt var språket rappt och dialogen bra, men son sagt, lite tjatigt. Den här boken får tre Sangria av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar