tisdag 22 maj 2018

Senaste nytt på höns-Hilton

Hönsen växer verkligen så det knakar. Det visade sig att min man hade en kollega som vid sidan om sitt vanliga jobb hade ett företag som sålde djurfoder, så han rekommenderade ett foder med extra protein eftersom våra höns fortfarande bara är nästan-kycklingar. Det gillar de och de äter som om de hade betalt för det. Och växer så man nästan kan se det från dag till dag. Tycker även att de blir mer och mer hönslika för varje dag, nu hör man till exempel ett och annat försök till kacklande eller kluckande, såna där typiska hönsljud (som är SÅ MYSIGT att lyssna på) istället för kycklingpipandet (som också är mysigt i och för sig).
Men i helgen passerades en MILSTOLPE då hela gänget fattade grejen med att man ska sova på sittpinnarna. En och annan har varit uppe och inspekterat dem på dagtid, men sova där? Näfyfan, sa den här flocken unisont och tryckte ner sig i sandbadet allihop, och där har de tillbringat nätterna fram till nu. Vet inte om det har att göra med att de har vuxit så mycket så att det blivit trångt och obekvämt att ligga i sandbadet, eller om det bara är att deras naturliga instinkt (som är att söka skydd i ett träd eller liknande när det blir kväll) som kickat in, men häromkvällen när jag tittade in så satt de allihop och kurade skymning uppe på sittpinnarna. Här skulle man ju vilja komplettera texten med en gullig bild, men jag ville inte störa nattsömnen så jag smög ut igen.

2 kommentarer:

  1. Aha, jag hade fatt för mig att det var fullvuxna höns, jag tycker inte de ser sa sma ut. När kan de tänkas börja värpa och göra rätt för sig :) ?

    Annika

    PS. En bild pa hönsen pa sittpinnarna kommer säkert senare, eller hur? Och sa förstas en snygg skylt „Höns Hilton“...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi vet ju inte exakt ålder, enligt uppgift är de födda i mars så 2-3 månader beroende på om de är födda i början eller i slutet av månaden. Har läst att Blommehöns börjar värpa när de är mellan 21-30 veckor, vilket innebär att det lär dröja minst ett par-tre månader innan den första omeletten kan vispas ihop :)

      Radera