onsdag 2 maj 2018

Bygga hönshus, an epic movie part 31

Det börjar dra ihop sig mot DET RAFFLANDE SLUTET? Bäst att sätta ett frågetecken, för liksom Raskens Ida när hon blev bestulen på lingonpengarna så vet man att "en ska aldrig räkna ut'at". Mycket kan hända, osv. Till exempel har vi mansförkylning in da house. Roligare kan man ju ha, tycker jag nog. Men en ledig dag mitt i veckan kan göra underverk så det blev ändå och trots allt rätt mycket arbete utfört på arbetarens dag.

Min man var inne på dag 4 av mansförkylningen
och deklarerade att "jag tror det har vänt nu". Så
han spikade innertak så det stod härliga till.



Själv fick jag det lukrativa uppdraget att sortera
ut alla spikar som var 60 mm ur den där bra-att-ha-
lådan som innehöll en miljon spikar av blandad storlek.
Eftersom jag låg i startgroparna för mansförkylningen
var det ett uppdrag som passade mig som handen
i handsken.

 
Innertaket blev nästan färdigt i ett nafs. Sedan
tog det nog hundra år att skarva dit den sista biten,
eftersom huset, trots att vi nästan slitit ut både
vattenpasset och vinkelhaken, ändå inte är riktigt
rakt överallt. "Men det syns ju inte sen när man
har målat", sa vi hoppfullt.

 
Fogmassa har kletats i alla skrymslen och vrår.
Hatar fogmassa så sjukt mycket nu. Det är trögt
och kletigt och man måste vara svinstark i nävarna
för att orka pressa ut den ur tuben. Aja, nu är det
i alla fall gjort. De små hålen nertill ska bli reden.
Ovanpå ska det monteras sittpinnar och under
sittpinnarna ska den såkallade BAJSBRÄDAN
vila majestätiskt.


 
Sedan var det fan i mig dags att börja måla.

 
 

Målade kanske 80 % av alla ytor, sedan tog färgen
slut. Måste åka till Biltema idag och köpa mer. Så
här ser det i alla fall ut när man kommer in. Rakt
fram är själva hönshusdelen med lucka ut till
hönsgården (luckan ska göras större och ja, det är
ju inte en lucka än utan bara ett hål i väggen, men
ni fattar). Rakt fram ska det även göras en nätdörr
som skiljer hönsdelen från människodelen, där vi
ska ha foder och sånt. Till höger i bild är redena.
De ska förses med en lucka i bakkanten så att man
ska kunna plocka ut äggen utan att behöva gå in
i själva hönshuset.

 
To be continued i vanlig ordning.

1 kommentar:

  1. Hugaligen sa spännande! Jag som aldrig tidigare brytt mig speciellt mycket om ägg, utom att jag köper fran frigaende höns och tycker det är gott att äta.

    Nu har jag lärt mig jättemycket om höns (tack för det!) och följer ert bygge noga. Jag ser verkligen fram emot när hönsen äntligen kommer, nästan lika mycket som ni :).

    Annika

    SvaraRadera