måndag 7 maj 2018

Bygga hönshus, an epic movie part 32, UPPLÖSNINGEN

 

 

Ramlade över en annons på Facebook för ett tag sedan där det fanns en människa som sålde Blommekycklingar. Vi vill ju ha Blommehöns och hönshuset är ju "i princip klart" så jag och min man dividerade om ifall vi skulle SLÅ TILL och boka ett litet gäng. Är det något jag har lärt mig av det här projektet så är det att allting man beräknar i tid, pengar, materialåtgång och arbetsinsats kan man multiplicera med pi (3,14159265359 osv i all oändlighet) så kommer man någorlunda i närheten av sanningen. Ska man sedan ta med min man, som har tidsoptimist som sitt mellannamn, i denna ekvation så får man nog slänga in någonting i stil med Avogadros konstant (6,02214 x 1023) för att hamna i ungefär samma decennium som man tror att någonting kan vara klart. Så jag BORDE ha dragit öronen åt mig när vi resonerade oss fram till ett datum som landade på den 6 maj, igår alltså. Men jag ville väl det här, samt tro på min man när han sa att det inte skulle vara några problem och att det inte alls var mycket kvar. Men på grund av mansförkylningar och grav tidsoptimism så var det inte alls så färdigt som man skulle kunna hoppas, så här fick vi slita som galärslavar för att få det någorlunda klart. VÄGRAR vara en sån människa som svarar på annonser och bestämmer tid och plats och sedan håller på och ändrar och krånglar, så här var det bara att bita ihop och streta på.



Min man byggde ramar. En till en dörr som ska
vara mellan höns- och människodelen och
två som ska nätas och sitta över fönstren så ingen
höna flaxar in i den och kraschar rutan.

När dessa ramar målats och NÄSTAN torkat så
klippte jag till nät och spikade fast. Vi använder
putsnät, det är jättesvårt att jobba med. Styvt och
allmänt motsträvigt. Men det är väl priset man
får betala för stabilitet och hållfasthet. Svor rätt
mycket över det och över att det var kladdigt
p g a färg som bara NÄSTAN torkat.

 
Klippa putsnät, shalalalala. Tången är av modell
KNIPEX, tysk högkvalitet som jag hittade i
skogen (eller ja, dom höll på att bygga ett ställverk
precis intill skogen så den hörde nog till det bygget.
Men den låg på marken i skogen = min. Mvh sakletaren).

Sen skulle det fixas och trixas och skarvas
för att få ihop hönsgården. Det där med att
bygga i en slänt är verkligen inte att rekommendera.
I alla fall inte om man är i tidsnöd.

 
Min man sågade upp en lucka ut till hönsgården.
Sen fick han spika igen den eftersom hönsgården
inte hann bli klar.
Dörr och nät framför fönster, check.

Dörren gick till och med att stänga!

 
Sittpinnarna kom på plats.




Baksidan på redena fick luckor, de syns inte på
bild men finns där. Sedan hällde jag ut en säck
strö på golvet och fyllde en balja med torr jord
som ska vara sandbad vid inomhusvistelse.
 




Fixade matplatsen. Behållare, foder och strö
hade vi fixat sedan tidigare som tur var, för sen
var det dags att åka...


 



...och hämta DET HÄR GÄNGET. 7 stycken Blommekycklingar
som är cirka 2 månader gamla. De fick vänta i en hundbur
medan min man "fixade det sista". Det tog sin lilla tid.




Här har de fått komma in i hönshuset. En sekund efter att jag
tog den här bilden började alla äta som om de hade betalt för det.



Sedan upptäckte alla sandbadet och ville undersöka.
Ingen ville dock bada.
Sedan fick de vara ifred och acklimatisera sig
resten av kvällen utan att det stod två människojättar
och stormglodde.
TO BE CONTINUED!!!





 

 


4 kommentarer:

  1. Ah sa roligt! Grattis till att äntligen ha fixat klart. Nu ser jag fram emot att fa veta vilka namn de fatt och en presentation av varje kyckling/höna. Och sa förstas fa veta om det blir nagra ägg :)

    Annika

    SvaraRadera
  2. Vilka lyckliga hönor! Snacka om lyxboende, det måste ju vara ett femstjärnigt hönshus. Grattis till dem.
    Ser också fram emot att få veta mer om hönsen och deras vanor allt eftersom.

    SvaraRadera
  3. Lovar att rapportera så fort det finns något att rapportera...eller ja, det finns det ju HELA TIDEN. Men just nu är de lite vilsna och gör allting i grupp så det är lite svårt att hitta INDIVIDERNA. Fyra har fått namn, de andra tre kan jag inte riktigt se skillnad på än. Men det kommer, jag lovar :D

    SvaraRadera
  4. Ingen stress, det fattar väl vem som helst att det tar ett litet tag att lära känna sina nya husdjur. Däremot skulle jag uppskatta en uppdatering om hundarna. Det var länge sen jag hörde nagot om dem.

    Annika

    SvaraRadera