måndag 9 april 2018

Till stallet istället, v14, pt2

I fredags var det ju helt osannolikt fint väder och dagens drop in-lektion var därför förlagd utomhus. Medan vi skrittade en runda runt anläggningen skröt jag för ridläraren om att jag hade varit i galopphimlen och så vidare. Sedan pratade vi allmänt om Bulldozern, att även om hon har sina sidor så är hon ändå så rejäl och pålitlig och håller inte på att bocka och sticka och sånt. Jaha, sen hann vi väl inte mer än att komma upp till paddocken så blev hon (Bulldozern, inte ridläraren) skiträdd för en stol och kunde absolut inte tänka sig att passera, så där fick jag.

Lektionen gick SÅDÄR. Kände direkt när jag tog tyglarna att här fanns det ett berg av motstånd. Sen skulle vi rida fram i trav med 20-metersvolter vid A och C och så övergångar på långsidorna. Inte en helt perfekt övning för Bulldozern när hon är på det humöret, då är det enligt min erfarenhet bättre att jobba mycket i skritt med vändningar och böja och ställa igenom. Men man kan ju inte ändra på ett helt upplägg bara för att Bulldozern har en dålig dag, så det var bara att kämpa på. Själva huvudövningen var att vända rätt upp på medellinjen i trav och rida rakt fram med en övergång till skritt vid X och igångsättning till trav igen. Det låter enkelt, men det var det fan i mig inte. Är ej lätt att vända en stor stark ponny som pinnar på som om det inte fanns någon morgondag och som gärna skjuter ut bogen eller bakdelen för att komma undan. Men just den övningen gick ändå rätt så bra för att vara oss. Sedan avslutade vi en övning som hette "Karusellhästen" som gick ut på att man vände upp på medellinjen, red några steg i skänkelvikning för ena skänkeln, sedan direkt över till skänkelvikning för andra skänkeln, sedan några steg rakt fram och så skänkelvikning igen. Det var skitsvårt, men gick förvånansvärt bra. Så precis när jag kände att yes, nu är vi på samma våglängd, ja då var det förstås dags att sluta. Men sådär är det ju jämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar