måndag 9 april 2018

Bygga hönshus, an epic movie, part 26

Alltså, v-i-l-k-e-n helg! För en vecka sedan stod man och skottade snö och svor, och sen några dagar med normala temperaturer och sen bara: helg, 17 grader, sol och blå himmel. All snön försvann som när Aslan är i antågande i filmen Häxan och lejonet. SÅ HÄRLIGT!

Vi hade storslagna planer för hönshusbygget, men samtidigt fanns det andra praktiska grejer att ta tag i. För ett tag sedan fällde vi en stor björk och allt det riset skulle samlas ihop och flisas. Det tog ett antal timmar för undertecknad. Under tiden var min man i stan och köpte några reglar. Vet ej hur många miljoner besök på byggvaruhus detta lilla hönshusbygge har genererat, men det känns som att hur mycket virke man än köper så är det ändå alltid något som fattas.

Lite inredning kom dock på plats:

Så dålig bild, men här ska i alla fall redena vara.
Ovanför redena ska sittpinnarna komma, och
på listen som ses till höger ska den så kallade
bajsbrädan vila. Höns bajsar mest när de sover,
då är det praktiskt att fånga upp det på något
ställe där det är lätt att rengöra. Så var i alla fall tanken.

Sedan blev den där jättebjörken på grannens tomt äntligen fälld. Det tog sin modiga tid, för den stod i en lutning och för att inte mosa grannens hus fick vi liksom tvinga den att falla i uppförsbacke med hjälp av spännband och rep. Det var rätt nervöst, men gick bra. Eller, jag gjorde inte så mycket mer än hängde i repet för att motorsågens svärd inte skulle klämmas fast av tyngdlagen, men det var jobbigt och obehagligt eftersom jag hängde som en apa på den sida som trädet skulle falla mot så det gällde att vara kvick och hoppa undan när trädet föll. Sedan litar jag inte riktigt på träd som står i backar för man vet fan i mig aldrig riktigt var tyngdpunkten befinner sig, men det gick som sagt bra. Jag hade räknat med att åtminstone få laga staketet, men björken lade sig fint på några syrener vilket bromsade fallet. Sedan fick vi ägna ett antal timmar åt att kapa och bära undan stammen från grannens tomt (vi fick veden mot att vi gjorde jobbet, win-win om ni frågar mig), men eftersom detta var något som måste göras innan bygge av hönsgård kunde påbörjas så var det inte mycket att be för.

Så nu förväntar jag mig att det ska börja hända saker. Stay tuned for the spännande fortsättning.

4 kommentarer:

  1. Men hönsgarden är ju pabörjad sen länge, eller hur? Jag gillar din lösning med kattladorna, sa himla sött med rosa och blatt, liksom gammaldags tänk.

    Sa konstigt att bajsa i sömnen. Jag har insett att jag inte visste ett skit (hehe) om höns förrän ditt bygge satte igang. Nu ser jag verkligen fram emot att hönsen faktiskt kommer, manga bilder önskas.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hönsgården påbörjades redan i höstas, men sedan kom det en vinter och tjäle emellan. Några stolpar till ska slås ner, nät ska spännas och ett par dörrar ska byggas men sen är den klar! (allt detta tar förstås 100 år)

      Radera
  2. Resdags? https://www.expressen.se/allt-om-resor/nu-oppnar-varldens-forsta-taxmuseum/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om det, men kände lite att...tja, det ser väl ut som hemma hos vilken valfri taxnörd som helst. Känner ett gäng! :D

      Radera