fredag 27 april 2018

Apanage

På nattradion pratade dom om vilka personer man skulle vilja följa i en reality-såpa och någon föreslog kungen "för att se vad han gör med apanaget som vi ger honom".
Tänkte lite på det där en stund. Folk som är emot kungafamiljen* blir ju helt rabiata så fort apanaget förs på tal och det gormas om att SKA MINA SKATTEPENGAR GÅ TILL SÅNT och KUNGAFAMILJEN ÄR SVERIGES STÖRSTA SOCIALBIDRAGSTAGARE och liknande utrop. Fast - hur skulle det annars se ut? Oavsett vad man tycker om monarkin så är det ju det statsskick vi har och det hade ju varit jättekonstigt om kungen fått lön från den privata sektorn. Kronprinsessans födelsedag presenteras av kungafamiljen i samarbete med Electrolux, typ.

Men ordet APANAGE är ju jätteroligt. Älskar att det finns ord som bara har en enda och väldigt smal betydelse (typ: triumvirat och ryttla). Ordet apanage kommer från latinets "apanare", som betyder "att ge bröd". Så nu vet ni det. Det var väl allt jag hade att säga egentligen.





* Jag är kluven i frågan. Håller "i princip" med om att det känns en smula förlegat med ers majestätandet, och jättekonstigt att man blir statschef via arv och successionsförordningar, men samtidigt tycker jag det är rätt ballt att ha ett kungahus och tycker kungafamiljen ändå verkar så genuint trevliga och godhjärtade, SO SUE ME. Plus: det där med makt och vem som har den och vem som får den är ju generellt rätt invecklat och det är ju inte så att folket på gatan får mer slantar i plånboken eller mer att säga till om bara för att kungahuset försvinner. Makt kan ärvas på många sätt. Just saying.

1 kommentar:

  1. Det där med apanage är knepigt. Rent principiellt tycker jag det är medeltida att ha ett kungahus, och skulle hellre se nagon som tagit sig dit själv pa egna meriter som en president (det kan ju iofs ga ruskigt galet ocksa, jmf USA, men skulle iaf utesluta nuvarande kung pa stört) eller liknande. Det skulle förstas inte bli billigare men kännas väldigt mycket bättre. A andra sidan är ju manga människor förvanansvärt intresserade av de, ska vi säga nagot svagbegavade, nuvarande kungligheter. Och människor i andra delar av världen verkar imponerade, vilket är för mig helt obegripligt.

    Ni far trösta er med att Viktoria verkar vara ambitiös och nog är en bra ambassadör. Kungen och hans polare (särskilt han i Brunei, haha) borde genast avga.
    Finge jag rösta skulle jag välja republik direkt.

    Annika

    PS. Hoppas ni jobbar pa hönshuset, jag vill ha uppdatering NU :) !

    SvaraRadera