onsdag 11 april 2018

Självhushållning på Djupadal

Har läst Självhushållning på Djupadal av Gustav och Marie Mandelmann. Älskar ju tv-programmet Mandelmanns gård och svepte faktiskt förbi där i påskhelgen. Fast då var det stängt och snöigt och hade förmodligen väldigt lite gemensamt med den finstämda tv-produktionen. Djupadal ligger inte så långt härifrån och jag har varit där, fast för längesen och på den tiden när man bara kunde stanna till när man var ute och roadtrippade. Minns det inte som något speciellt, men det var ju som sagt innan det var med på tv och Gustav och Marie blev hela Sveriges, inklusive undertecknads, myspersoner #1. Ja, men nu lånade jag i alla fall den här boken på bibblan och bläddrade igenom den häromkvällen. På 70-talet kom John Seymours klassiska bok Självhushållning. Det var med den i handen som Gustav och Marie Mandelmann började sitt liv som självhushållare och lärde sig hur man plöjer en åker, plockar en kyckling och bygger en gärdesgård, står det om den här boken. Jag har också John Seymours klassiska bok Självhushållning i min ägo, och tycker de (böckerna, inte personerna) påminde rätt mycket om varandra, fast Gustavs och Maries bok var förstås mycket finare, mysigare och mer personlig. SOM ALLT GUSTAV OCH MARIE GÖR. Det enda negativa med den är väl att jag blir lite bitter över att jag inte har en egen gård med en massa uthus och mark så att jag kan leva det livet fullt ut (och det fastän jag av egen erfarenhet vet att livet på landet verkligen, verkligen är mycket mer av hårt arbete, slit och motgångar och att aldrig kunna vara ledig än vad man skulle kunna tro när man ser det på tv), men aja, i år blir det i alla fall höns. Kanske vaktlar också! Den här boken får fem gröna vågar av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar