måndag 12 mars 2018

Till stallet istället, v10, pt2

Var på drop in-ridning i fredags, hade Bulldozern och vi kämpade oss igenom ett rätt så okej dressyrpass. På drop in-ridningen är det uttalat att man ska "behärska hästens gångarter" och i normala fall brukar det vara rätt så jämn nivå på de som är med,  men i fredags måste det ha gjorts någon form av undantag för plötsligt dök det upp ett gäng småtjejer (inget ont om det) som knappt kunde rida lätt (inget ont om det heller, alla är barn i början osv). Fick för mig att det var PRAO-elever och att det kanske finns något löfte om att få rida lite gratis om man prao:ar och det här var ett sätt att lösa det under kontrollerade former utan att störa den ordinarie lektionsverksamheten. I alla fall så blev vi nio stycken, vilket är ungefär dubbelt så många som på vanlig drop in-ridning, och ridläraren löste det där med att det var så stor spridning på nivåerna på ett förnämligt sätt så att jag tror att alla fick ut maximalt av lektionen. Bulldozern var lite motsträvig till arbete på volt, men vi kämpade på. Hennes problem, eller i alla fall det som är upp till mig att lösa, är att hon försöker smita undan genom att antingen förböja sig eller falla ut med bakdelen på böjda spår, och mitt problem (som det inte är upp till henne utan även det ligger på mig att lösa) är att jag inte är tillräckligt snabb och lyhörd för att hinna parera. Så där finns det att jobba med, kan man ju säga utan att överdriva. Men vi kämpade på och mot slutet kändes det riktigt bra, även om hon försökte springa ifrån arbetet på volten när jag fick till hjälperna så jag kunde hålla henne inåtställd och ha bakdelen på plats på samma gång och det tyckte hon var ASJOBBIGT.
Fick även till två snudd på perfekta galoppfattningar från skritt i vänster varv, vilket är STORT. I höger varv (som normalt är det lättare varvet) blev däremot inte mycket att skriva hem om, för då var hon för stressad av att andra galopperade och ville bara springa in i fattningarna. Men vänster! Det är ändå ett framsteg. Känner mig nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar