tisdag 6 mars 2018

Till stallet istället, v10, pt 1

Förra veckan blev det ju inte mycket till hästliv. På måndagen hade vi teori och när jag körde hem från den äckligt snöfria stan där jag jobbar så hade det kommit ytterligare en decimeter hemma. Körde fast med bilen när jag skulle vända den på gårdsplanen, så det var bara fram med skyffeln och börja skotta. När jag var klar med det var a. jag både trött och, b. sur och c. klockan för mycket för att hinna till drop in-ridningen. RÖVEN.

Igår kom jag iväg i alla fall. Hade hört av de andra i gruppen att "nu ska vi byta hästar", vilket man då tydligen gör efter varje "block". Ett block varar sådär i åtta veckor, så nu var det nervöst. Men jag fick behålla Bulldozern. SÅ NÖJD MED DET, även om gårdagens lektion inte kommer att gå till historien som något av det bästa vi presterat. Vi hade vikarie, och plötsligt fick man en nostalgi-flashback till hur det var att rida lektion förr i tiden. Vi jobbar ju i vanliga fall mycket med lösgörande övningar och renodling av hjälper och annat finlir, men nu var det lite mer, ut på spåret, igång i trav, trava under lättridning, trava under nedsittning, vänd snett igenom, samma sak i andra varvet, och så galopp, galopp, galopp. "Mer fokus på kondition", skulle jag kanske beskriva den lektionen om jag ska säga något snällt. Men det var en ganska tråkig lektion, det hände liksom ingenting utan vi bara harvade runt där varv efter varv i ett och samma tempo med en och annan volt som omväxling. Bulldozern var inte överdrivet upplagd för arbete igår, och sen hade Vikarien lite andra synpunkter på hennes form än vad vanliga ridläraren har. Eller, den form som vanliga ridläraren (och jag) tycker att Bulldozern jobbar bra och ändamålsenligt i så tyckte Vikarien att hon gick bakom lod. Är ju dock inte lätt att jobba med att få henne mer öppen i formen om man bara ska rida runt på fyrkantsspåret (eller det kanske är lätt för proffsen, men inte för mig). Dock fick vi till bra galoppfattningar i båda varven, så jag är ändå åtminstone lite nöjd. Speciellt som jag såg när hon gick lektionen innan att hon blev jagad/tilläts springa in i galoppen på det vidrigaste sätt.  Då var det nästan så jag ville lägga mig i från min plats på läktaren, men så gör man ju bara inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar