måndag 26 mars 2018

Sommartid hej hej

Jaha, så blev det sommartid helt plötsligt. Fastän man fortfarande står i snö till anklarna på sina ställen, men det ska väl ge sig någon djävla gång får man väl hoppas åtminstone. Det är ju ändå påskveckan nu. Ser sjukt mycket fram mot påsken och den ledighet det innebär. Tror påsken är min absoluta favorithögtid. Den infaller på våren och är så härligt kravlös och så många dagar som man alltid vet var man har. Även om man inte alltid vet exakt när påsken infaller (eftersom man inte på rak hand kan räkna ut när det är första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen, eller åtminstone kan inte jag det), så blir jag lika häpen varje gång när det finns människor som liksom blir lite överraskade över att långfredagen alltid är på en fredag och att den följs av påskafton, påskdagen och avrundas med annandag påsk och att det, med undantag för påskafton, är röda dagar och att det är exakt likadant vartenda år. Till skillnad från julen som kan fladdra omkring lite hur som helst rent ledighetsmässigt beroende på hur julafton, juldagen och annandagen hamnar i förhållande till vanliga lördag och söndag.

Men påsken alltså. Det börjar så fint med att skärtorsdagen är halv dag, för så har vi det på mitt jobb. Halv dag för mig som är uppe innan fan själv är det innebär att jag har knegat färdigt klockan halv tio på förmiddagen. AAAH. Sen kommer ledig fredag, som känns lite som en lördag och lördagen är ju den bästa dagen. Sedan kommer den riktiga lördagen, som känns som en söndag och när den börjar lida mot sitt slut så inser man att nävisstnä, det är ju bara lördag och så har man två lediga dagar kvar! Påsken, va. Så djävla bra uppfinning. Tack Jesus för att du offrade en helg på oss vanliga dödliga.

För ett tag sedan fällde vi en stor björk på tomten och igår bar jag upp den till vedbacken i kapad men ej kluven version. Det var ett motionspass som hette duga det, speciellt som vedbacken gör skäl för sitt namn och isen fortfarande låg kvar fläckvis och där det inte var ishalka så var det...väldigt lerigt. Det var i och för sig väldigt längesen mina vita gympaskor var vita, men efter igår så kan man tro att E L James hade dom som inspirationskälla när hon kom på titeln 50 shades of Grey till sin snuskbok (som jag inte läst). Halt var det i alla fall, och det var mer än en gång som jag fick springa med små tomtesteg förbi kritiska partier i nedförsbacke för att inte dråsa omkull, men det såg säkert väldigt spänstigt ut om någon nu mot förmodan skulle råka ha bevittnat denna min kamp mot elementen. Sedan var det befogat att ligga i soffan och se alla avsnitt av svenska Are you the one. Alltså sämre programidé har väl aldrig skådats, och en större samling nollor som bara glider omkring, dricker sprit och vill vinna en miljon (fast jag fattar inte, får de en miljon var eller får de dela på en miljon?) har väl heller aldrig skådats. Haha, skoja. Det är väl bara att titta på valfritt avsnitt av Big Brother, Paradise Hotel, Farmen eller någon annan dokusåpa för att konstatera att det är synd om människorna som måste bevittna dessa evolutionära misstag. Sov mig igenom kanske ett och ett halvt avsnitt eller så, men när jag vaknade hade absolut ingenting hänt mer än att Valentina hade bytt dialekt. Igen. Finns inget som stör mig så mycket som det.

Ja, det var väl allt som hände den här helgen. Väntar ni på hönshus? Ja, det gör jag med. Men nu börjar det ju i alla fall bli ljust om kvällarna så kanske man har tid att bygga annat på helgerna, när man samtidigt ska vila, umgås och sedan hinna göra allt det man inte hinner i veckorna. Tricky.




2 kommentarer:

  1. Jag har väntat pa Höns Hilton jättejättejättelänge! Men i ar sa...

    Annika

    SvaraRadera
  2. ...och DÄR kom det en halv decimeter snö till. Det här är som en djävla skräckfilm.

    SvaraRadera