torsdag 9 mars 2017

Utmaning: Reinkarnation


Jaha, här händer visst inte så mycket? Tur att Mirre kommer med en av sina bloggutmaningar dårå. Den här gången är det reinkarnation som står på temat. Reinkarnation...spännande grejer. Som jag inte tror på, tror jag. Eller i alla fall tror jag inte att alla har varit såna djävla spännande typer i ett tidigare liv som alla verkar tro att de har varit. Coola historiska personer, kungar och drottningar eller i alla fall någon att räkna med. Det är ju liksom aldrig någon som skryter med att det är han som var Bockstensmannen. Känd i ett senare liv, men knappast i det tidigare.

Okej, men här kommer i alla fall mitt liv som återfödd:

1. Vilket djur skulle du vilja återfödas som?
Under nuvarande förutsättningar känns ändå "människa" som ett hyfsat bra val ("Djuren är ju också mänskor! JA, DET ÄR JUST VAD DOM ÄR!, för att citera Jakob Uggla i Fablernas Värld. Eller Fablerna Svärd som jag trodde det hette när jag var liten eftersom våra närmaste grannar hette Alva och Lennart Svärd), i alla fall om man är vit västerländsk medelklass. Vilda djur verkar ju inte ha det jättekul precis. Att vara bytesdjur verkar vara en evig stress, att vara rovdjur verkar vara en evigt pågående jakt på mat som ger rätt så dålig utdelning, för samtliga är det ungar som dör och partners som dör (eller har ett helt harem?), ja, en ständig KAMP helt enkelt. Verkar asjobbigt. Nej, jag tror kanske att jag vill vara någons innekatt. Bara kunna ligga och slappa i en säng eller soffa, få maten serverad, bli kliad i nacken, alla gillar en, man behöver egentligen inte gilla någon utan kan göra lite som man vill och ändå komma undan med det. Fast tänk om man hamnar hos en crazy cat lady och får dela sin tillvaro med arton andra skabbiga stackare i en stank av urin? Nä, fy vad det här blev jobbigt.

2. Vilken person?
Oj, det här var svårt? Jag tänker att eftersom jag ser mig själv som en rätt så anonym person som mest pågår i bakgrunden och är rätt nöjd med det, så hade det kanske varit kul att vara färgstark, karismatisk, begåvad, jättekänd? Typ: Bruce Springsteen? Alla gillar Bruce (har i alla fall aldrig hört någon som säger att de hatar honom). Det kunde kanske vara kul som omväxling. Mitt liv som Bruce Springsteen. Jag hade aldrig skrivit låten Born to run. Mvh trasig disk i ländryggen.

3. I vilket land vill du hamna?
Jag vill leva jag vill dö i Nooooorden. Eller Sverige då. Har faktiskt ingen längtan någon annanstans, någonsin (jo, när det är snö och kallt, men jag vill liksom ändå vara på samma ställe fast med plusgrader). Jamen jag är exakt så tråkig faktiskt.

4. Berätta lite om din partner du vill ha som nyreinkarnerad.
Nu blev det konstigt, ska jag berätta om Bruce Springsteens fru (har han ens någon? har så dålig koll) eller bara i största allmänhet? Jag kör på "i största allmänhet". Det är inget fel på min nuvarande partner så jag skulle förmodligen välja honom igen (om jag mot förmodan inte återföddes som Bruce Springsteen då), men i nästa liv önskar jag att han var lite bättre på att ta tag i saker, städa och hålla ordning samt inte maniskt samla på en massa värdelösa saker som kan vara bra att ha. Å andra sidan så kommer jag i mitt liv som Bruce Springsteen ha råd att köpa ett jättestort hus och även städhjälp så det kommer kanske inte att vara ett problem.

5. Vad kommer du ha för jobb?
Jag kommer att vara polis. Och då inte en smart kriminalkommissarie som löser kniviga mordgåtor utan en sån där internpolis som kollar ifall andra poliser sköter sitt jobb enligt regelverket. En sån polis som alla andra poliser hatar mer än vad de hatar "buset". HAR SÅN JÄVLA TALANG för det redan i detta livet, så det kommer att gå galant.

1 kommentar:

  1. Som katt kan du fa komma och bo hos mig. Här finns tre katträd med hängmattor och sovställen, en kattsäng, tva farskinnsplädar, ett kattäcke i mattes säng, en stege upp till taket pa garderoberna sa man kan ligga och ha koll pa läget, tva rymliga toaletter med den dyraste kattsanden som finns att uppbringa pa marknaden, ett alldeles nytt och skitdyrt kattäcke att ligga och gosa in sig i pa soffan, samt regelbundna maltider med lyxmat. Dessutom faglar att spana pa utanför fönstren och tillgang till balkong med specialbyggda hyllor att sitta och betrakta omgivningen fran.

    Craty cat lady, me :) ?

    Annika

    SvaraRadera