torsdag 2 april 2015

Aj lajk påsk

Oj, redan april! Tror ej jag gick på något lur igår, men sånt kan vara svårt att veta eftersom tillvaron fan i mig är helt bisarr. Är det inte piloter som störtar flygplan med vilje i Alperna så är det hus som är gula på fel sätt i Mjölby. Och så har det försvunnit tv-kanaler från Telias utbud och folk går på som om jordens undergång var nära förestående för att de inte längre kan se Morgan och Ola-Conny tomta omkring i Ullared på bästa sändningstid. Inte konstigt att man snart tror hela världen är ett enda stort aprilskämt och att Skaparen sitter och skrattar så att skägget hoppar åt hur tokigt allting blev.

Nu är det i alla fall snart påsk. Jag tror påsk är min favorithögtid. Den är liksom kravlös på något sätt. Det är helt okej att ligga i fyra dagar och glo på halvtaskiga B-filmer och äta smörgås till middag om man känner för det, men hade man gjort det under julen hade folk tittat på en som om man vore i behov av sluten psykiatrisk vård eftersom man då ska äta julmat och umgås med sina nära och kära i parti och minut vare sig man vill det eller ej.

Men påsken är fin i sin anspråkslöshet. Smygstart idag skärtorsdag med att man, jag, jobbar halvdag. Eftersom jag stiger upp innan fan själv gör det innebär det att jag har avverkat min halvdag strax efter andra människors frukost och hinner därför förhoppningsvis stöka undan tråkigheter som att "handla inför helgen" och liknande innan resten av världen masar sig ut från sina hålor.

Tänker dock inte tillbringa hela helgen i soffan framför halvtaskiga B-filmer om någon trodde det. I morgon väntar en heldag i skogen, på lördag ska det passas barn med övernattning. Sen är vi gissningsvis helt urlakade och då passar det ju utmärkt med ytterligare två lediga dagar att göra ingenting på. Det är det som är det finurliga med påsken, när man kommit till söndag och börjar förbereda sig för att nu är det slut på det roliga och dags att dra på sig tagelskjortan och börja äta sitt bröd i sitt anletes svett igen, men då har man plötsligt ytterligare en ledig dag att vältra sig i de sju dödssynderna på. AAAH. Påsken alltså. Så djävla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar