tisdag 28 april 2015

Stenålder eller data?

Blir ibland helt chockad när man hör folk som inte ens kan minnas att det funnits en tid utan internet som fortfarande skriver "data" när de menar dator. Alltså, det var ju liksom sånt som skiljde agnarna från vetet på fucking NITTIOTALET. Folk som var med sin tid (som hade cd-skivor med crackade program, lågt icq-nummer och som hade laddat ner all världens musik inklusive Metallicas från Napster) och som visste att datorn utgjordes av själva hårddisken, "burken" som man sa lite fränt, till skillnad från töntarna som trodde att "datan" bestod av skärmen och tangentbordet. Men idag? 2015? Unga människor? Man häpnar.

Min dotter, född 1986, kan avlägset minnas en tid utan internet, fast mest minns hon tydligen att det i hennes barndom var strängt förbjudet att surfa innan kl 18.00, för då var det jättedyrt, till skillnad mot kvällar, nätter och helger då man surfade för halva minutpriset, som, om jag minns det rätt, var 23 öre på den gamla goda tiden när allt var som det skulle. Fatta vad man fick vara effektiv när man surfade då, åtminstone om man var snål som jag var. Sen kom himmelriket och räddningen i form av ADSL och router och sedan kunde ungarna sitta och slösurfa på sitt djävla Lunarstorm i timmar utan att telefonräkningen sköt i höjden. Det var tider det.

1 kommentar:

  1. Jag kan varmt välkomna dig på ett besök på mitt jobb. Där har vi inte en data. Vi har en mailing-maskin. Mailing-maskinen har ett eget rum ute vid arkivet, så jag måste lämna mitt skrivbord och gå förbi frankeringsapparaten, kopieringsmaskinen/faxen, genom chefens kontor och in i en skrubb för att googla och göra saker på internet.
    Vi har dock inte modem, och det tackar jag högre makter för! Varje dag.

    SvaraRadera