onsdag 30 april 2014

Sagan om torkarbladen del 1

Igår tappade jag ju ett torkarblad när jag körde till jobbet. Jag skrev nog "vindrutetorkare", men det var felaktigt, för det är ju liksom hela mojängen med arm och allt, och armen sitter kvar. Men i alla fall. Efter jobbet styrde jag kosan mot Biltema. Biltema har tre olika modeller av torkarblad, budget, mittemellan och lyxvarianten (gissar jag med tanke på prisklassena). Igår var samtliga modeller av torkarblad passande till förarsidan av en Kia C'eed slut. Hyllorna gapade tomma, vilket dom verkligen inte brukar göra på Biltema, där blir man ju snarare lite matt av att det finns så djävla mycket av allt. Fick hasta vidare till mitt hatställe, Mekonomen. Anledningarna till hatet är att jag nog aldrig någonsin lyckats med konststycket att gå in på Mekonomen, köpa en grej och sedan traska därifrån god och glad. Antingen har de inte grejerna hemma (jättejättevanligt, de måste ha världens minsta lager), men kan beställa och så får man det tvivelaktiga nöjet att åka dit en gång till. Sen visar det sig nästan undantagslöst att det man beställde var fel sort eller modell, trots att man förklarat vad man ska ha, uppgett sin bils registreringsnummer och de har knappat det in i sin förnämliga databas, kontrollerat att det verkligen VAR den modellen som kommer fram på skärmen, och lik förbannat blir det inte rätt. Hur svårt kan det vara? Så då får man lägga ytterligare tid på att åka tillbaks och byta och krångla och greja. HATAR DETTA. Men det är ju rätt svårt att leva utan vindrutetorkare, eller torkarblad då, om man är en bilburen ungdom som jag, så Mekonomen blev min anhalt. Där stod tre slöa Mekonomen-medarbetare och hängde utan annan sysselsättning än att prata om privata grejer (far from den serviceinriktade tv-reklamen med käcka Karin, kan jag ju meddela) medans en stackars kassa, från vilken kön ringlade sig flera meter, var öppen. Nu ska man väl säga att det gick rätt kvickt ändå, fast det beror väl på att ingen lyckas köpa något på Mekonomen eftersom de ändå inte har det hemma. Torkarbladstorkan från Biltema hade dessvärre även drabbat Mekonomen, så jag fick "i vanlig ordning" lämna stället med oförrättat ärende och en förmodat felaktig beställning i systemet. Eftersom det fortfarande var ett akut behov på torkarbladsfronten bestämde jag mig för att göra ett sista försök på en mack som jag tidigare anlitat för bilreparationer men som jag härsknade till över en gång när jag skulle köpa en glödlampa och mackkillen sa "Vill du att jag byter den åt dig?" och jag bara "ja, vad snällt av dig" och så gjorde han det och jag tackade så mycket och sen när jag kom hem och råkade kolla på kvittot så hade han haft mage att ta femtio spänn för det. Obs, detta var på The Mighty Queen of Volvo, på vilken det är lika lätt att byta en glödlampa som att knyta skorna, ungefär, alltså inte som på moderna bilar där jag förstår att man nästan måste lyfta ur hela motorblocket för att komma åt (typ). Och obs igen, jag betalar gärna någon för att slippa göra tråkjobb och jag fattar ju att om mackkillen ska lägga x minuters arbete på varje glödlampa à cirka 20 spänn som han säljer så blir det gissningsvis inte mycket kvar att leva på, men jag tycker gott att de kan bekväma sig med att tala om att och vad det kostar i förväg, så att man har ett val.

Nu tyckte jag ju inte att jag hade så många val när det kom till torkarblad, så in på mackajäveln och framförde mitt ärende. Den här macken är ansluten till AD-verkstäder, och AD har sitt egna märke på vissa grejer, till exempel torkarblad. Och fastän jag såg med egna ögon att det hängde AD-torkarblad i ENPACK (till saken hör att mina torkarblad är nästan alldeles nya, så det fanns ingen anledning att byta det kvarvarande) så envisades mackkillen med att jag skulle ha Bosch, svindyra och inte på något sätt prisvärda, som dessutom bara såldes i tvåpack. Inte ens ett "tyvärr, dom andra är slut" utan det var Bosch torkarblad i tvåpack eller inga torkarblad alls. Valde då alternativet "inga torkarblad alls" och åkte hem. Hann väl köra cirka hundra meter, sedan lade en fiskmås en stor blaffa mitt i synfältet. Det var väl mackkillens hemliga hämnd eller nåt.

Förutspår nu att jag idag kommer att anlända till Mekonomen, hämta ut och betala för mitt enda och ganska dyra torkarblad bara för att upptäcka att det är fel modell. To be continued, antar jag. Djävla Biltema. Allt är ert fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar