måndag 20 april 2009

The names you drop are second hand

Jag blir alldeles otroligt provocerad när folk använder "du" när de talar om helt allmängiltiga saker eller ännu värre, sina egna åsikter. Idag satt jag och chittchattade lite med en person jag knappt känner, och hon sa "Du kan inte jobba med det åtta timmar om dagen, för det pallar du inte. Du blir för trött i kroppen". Min primära reaktion på ett sådant uttalande är att vilja snäsa att det vet väl för fan inte du. Men eftersom jag är rätt väluppfostrad så jag nöjde mig med att inte säga någonting alls. Den här gången åtminstone.  Men allvarligt. "Du" är inte samma sak som "man". Den som använder "du" istället för "man" borde ha en fet smäll.  

Fast sedan sa personen ifråga: "Som tur är så har jag en duktig man, han kan laga mat" och då var det nästan så att jag fick lägga band på en hastigt uppblommande lust att örfila upp henne. Det är väl en sak om personer som har upplevt första och andra världskriget tycker att karlar är "duktiga" för att de förmår dra svabben över köksgolvet eller diska ur en kastrull, men folk i ens egen djävla generation borde ha mer förstånd än att prisa en man för att han klarar av konststycket att steka några fläskkotletter och ha en penis på en och samma gång. För HELVETE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar