torsdag 9 april 2009

Open your heart and tell me whats wrong

Jag har putsat fönster. Jag vet, det är präktigt intill outsäglighet och inte det minsta rockn'roll, men jag har åtminstone inte sjunkit så lågt att jag har särskilda "påskgardiner". Kan man ju försöka trösta sig med. Det är förresten konstigt, så fort man beklagar sig över hur trist det är att putsa fönster så kliver det fram ett antal män, självutnämnda experter på fönsterputsning, och talar om för en hur man ska göra. Det hänvisas ofta till "proffsen", det är de där som putsar fönster mot betalning (och som blir vittne till brott som begås på 87 våningen i en skyskrapa, ja på film alltså). De har bara skrapa och vatten. Varmt eller kallt. Eller tidningspapper. Eller sämskskinn. Eller något annat obegripligt, men de får sina fönster rena på nolltid och inga ränder. Säger många män med eftertryck, och så glor de nedlåtande på min flaska Ajax Triple Action och en rulle hushållspapper som är vad jag använder när jag putsar fönster, men jag har aldrig sett dessa så kallade fönsterputsarexperter stå i första ledet när det handlar om att få rena rutor. Snacka går ju. Och förresten vet väl alla att själva putsandet är en barnlek, det är ju att plocka bort allting från fönstren som är det jobbiga. Men nu är det i alla fall gjort, och nej, jag tänker inte "fortsätta hemma hos någon annan" som är den vanliga kommentaren man brukar få när man berättar om sina hjältedåd.  

Jag tog också tillfället i akt att montera ett vädringsbeslag. Hur svårt kan det vara, kan man fråga sig. Skitsvårt, om någon frågar mig. Det finns någonting som alla vädringsbeslagstillverkare vet men som de håller hemligt, och det är att även om vädringsbeslag ser helt intetsägande och själlösa ut så har de både upp- och ner- och höger- och vänstersidor, och det är viktigt hur dessa förhåller sig till varandra. Och enligt lagen om alltings djävlighet så hamnade de först upp och ner och sedan bak och fram, men skam den som ger sig och tredje gången gillt och så vidare.

Nu har jag skinnflådda händer och ett fönster som går att öppna lite kontrollerat. Inte illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar