onsdag 19 november 2008

With a little help from your friends

För ett tag sedan beslöt jag att det var dags för min bokhylla IVAR att få växa till sig lite. Nya gavlar och hyllplan beställdes på nätet, mot hemkörning för dyra pengar, för att jag a. verkligen avskyr att åka till IKEA och b. IVAR:s gavlar ryms inte i min bil med mindre än att man kör med rutan nedvevad och gavlarna utstickande genom någon sidoruta. Vilket bara är sådär kul, oavsett årstid.

Av olika anledningar blev jättepaktetet med IVAR:s tillökning liggande ouppackat ett bra tag. Men till slut kom den dagen då jag beslöt mig för att sätta igång med projekt bygga bokhylla. Och då upptäckte jag att jag beställt fel höjd på gavlarna. Jävlar vad många svordomar jag uppfann just då. Resten av min IVAR är 226 cm hög, inte 179, som jag hade fått. Och det var inte ens IKEA:s fel, utan allt berodde på min egen tanklöshet när jag lättsamt klickade ihop min beställning på nätet. Och kvittot hade jag kastat, för jag belastar inte min tillvaro med papper-som-kan-vara-bra-att-ha-men-som-man-aldrig-har-någon-nytta-av-ändå i onödan. En IVAR-gavel kostar visserligen bara sådär 85 kronor, så det ekonomiska är väl försumbart även om det svider i den småländska själen. Men bara tanken på att tvingas åka till IKEA för att köpa nya gavlar blev mig övermäktig. Och projekt bygga bokhylla hamnade på is igen. Det här duger ju inte. Jag köper jämt böcker, och de får inte plats. Nu ligger de i slarviga travar bakom sovrumsdörren, och det stör mitt ordningssinne.  

MEN. Ibland sker det underverk. Åtminstone när man har vänner som inte hyser samma brinnande hat mot IKEA som jag gör. Så igår, när Jenny råkade nämna att hon skulle till Malmö så lyckades jag med lite lock och pock dirigera hennes färdväg förbi IKEA. Och vips har jag nu både ett gäng värmeljus och IVAR-gavlar i rätt höjd.

Plus fyra gavlar i FEL höjd att avyttra. Men det får bli ett annat projekt. Ett annat år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar