torsdag 20 november 2008

När jag i princip skrev en bestseller åt Jan Guillou

Igår läste jag lite i en bok med pigga tips i äktenskapliga frågor, skriven av en pompös tysk och utgiven någon gång under 1940-talet. Där kunde man bland annat läsa att sperma luktar ungefär som gädd-spad.

Alltså allvarligt. GÄDD-SPAD? Vad är det? Jag kan föreställa mig att det är någon slags buljong som kvarstår när man kokat gädda till middag. Men vad är det som skiljer just gädd-spadet från fiskspad i största allmänhet? Och vad har man egentligen för referensramar när man gör denna typ av association? Kan man ju fråga sig.

På ett annat ställe i boken, i ett avsnitt som handlade om prostitution, vilket författartysken förmodligen ansåg tillhörde bra-att-ha-kunskap inom äktenskapet, stod det: Sutenören är ofta en rå lymmel...och så en drapa om hur han tvingade ut den prostituerade på gatan "i alla väder" och tog ifrån henne vartenda öre.
Jag gillar verkligen ordvalet "rå lymmel". Jag tycker att det borde användas oftare. Jag ska tipsa Jan Guillou om det. Han kan börja någon av sina kommande spionböcker med orden Carl Hamilton var en rå lymmel. Eller varför inte rentav Arn var en rå lymmel... Jag tror han hade fått en bestseller direkt.  

Inte ens doften av gädd-spad hade hindrat en från att sträckläsa en sådan bok. Tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar