måndag 3 november 2008

De tysta lammen

I helgen togs en titt på den gamla klassikern När lammen tystnar. Samma dag fick jag ett nyslaktat lamm i gåva av mina föräldrar, men jag tror inte det hade något särskilt samband.

En sak tänkte jag på. Ni vet i slutet, när hon Starling springer omkring i mördarens källare och ljuset är släckt och man får se hur han följer efter henne genom såna där mörkerglasögon. När han är nära på att ha ihjäl henne vänder hon ju sig om och skjuter honom med flera skott. Och plötsligt är det ljust igen. Hur gick detta till? Det är ju inte rimligt att hon plötsligt hittade ljusknappen och tände mitt i allt tumult. Okej att det kanske inte hade varit särskilt lyckat ur filmteknisk synpunkt att ha ett flera minuter långt klipp där Clarice M Starling trevar efter strömbrytaren i kolmörker medan mördaren ligger och dör på golvet. Men ändå. Vem tände? 

Det är sånt jag funderar på ibland.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar