måndag 11 oktober 2021

På andra sidan

Har fått delar av mitt liv tillbaka, känns det som. Efter att ha haft det apstressigt i princip ända sedan semestern och fram till nu så har jobblivet gått in i en - åtminstone rent teoretiskt - lite lugnare fas. Inte så mycket jobb och inte fullt så många hundkurser på den såkallade fritiden. Och igår var första dagen på åtta veckor som kalendern var helt tom. Innan har de tomma dagarna fyllts av jobb, men i fredags lämnade jag med gott samvete både jobbdator och jobbtelefon kvar på jobbet eftersom inget längre var överhängande och akut. 

Så vad gjorde jag då med min Lediga Dag™? Började med sovmorgon. Det där med att ha valp är ju att inleda varje dag med en rivstart och språngmarsch ut för toalettbesök. För valpen dårå. Vi brukar turas om, men när det är min tur har jag oerhört svårt att somna om efter att ha varit uppe och ute, och Laban tycker dagen börjar senast halv fem eller så. Så nu hade jag arrangerat att min man skulle ta den första rusningen och det gjorde han och jag trynade vidare till...åtta kanske? SÅ GÖTT. Sen åt jag frukost och tog med mig alla hundarna ut i skogen på en mustig höstpromenad. Också SÅ GÖTT. Kom hem, pysslade lite i trädgården och med höns och vaktlar, gick in, åt lunch, låg på soffan och inledde en högtidssund i och med att jag började läsa Stephen Kings senaste (som lustigt nog heter Senare) som jag köpte någon gång i somras men som jag sparat till ett tillfälle då frid och harmoni råder. Låg där med en kopp te och alla hundarna snarkades omkring mig och min man totade med någonting på ovanvåningen. Det var en fin stund. Var sedan ute i trädgården en vända till, plockade övervuxna bönor som jag ska spara till utsäde, skördade pumpor eftersom det varit lätt nattfrost, grävde upp och planterade om rotskott från hösthallonen och lite sånt där småfix. Gick in, gjorde bröddeg, sorterade fröer, läste lite till, kollade på EM-kval i handboll (Sverige vann, bra-bra-bra), lagade mat (stekt strömming och potatis/jordärtskocksmos, MUMS), åt och tittade på ett par avsnitt av favoritserien Trailer Park Boys och avrundade med en skål Ben & Jerry-glass. 

En perfekt dag om ni frågar mig. Nu väntar jobbvecka med bland annat tandläkarbesök och konflikthantering i Jämmerdalens BK. Mer om det senare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar