torsdag 28 februari 2019

Hurra, en lista!

Hittade en lista hos Jenny, den snor jag. Känns lagom att avrunda februari med (i ett parallellt universum håller jag på med ett mastodontinlägg angående hur man sparar energi, men har tydligen inte energi nog (HÖHÖHÖ) att slutföra det i detta nu). Så lista it is:


Vad köpte du senast?
Mat. Handlar ju rätt sällan grejer, senast var det nog fiberduk till pallkragar. 
 
Hur lång är du?
"Jag är en och femtioåtta lång och därför sjunger jag denna sång". Fanns det tydligen någon gammal punkdänga som gick, enligt en kille jag var ihop med cirka 1983. Som tydligen tyckte det var mitt utmärkande karaktärsdrag, för som jag minns det så drog han upp detta typ varje gång vi träffades. Trist typ. Men ja, 158 centimeter över havet alltså. Har inga problem med det förutom att det ibland är störigt att inte nå eller kunna se över saker.

Vad stod det i ditt senaste sms?
Tror det är lasyr. Det är färg som är lite halvt genomskinlig sådär. Men det går nog att måla över med nån lackfärg. Eller lasyr om du vill ha det lite mer så att ådringen på träet syns igenom. Svar till min dotter angående en förestående uppfräschning av hennes unika köksbord, tillverkat av den i mina barndomstrakter extremt lokala snickaren "Evert i Dalen".
 
Vad gillar du mest med dig själv?
Jag är välorganiserad och bra på att snabbt få saker gjorda. Även tråkiga såna. Jag kan snabbt få en överblick och liksom styra upp ett kaos så det blir ordning och reda. Är även generellt snäll och hjälpsam. Sen tycker jag själv att jag är rätt rolig också, men det är kanske inte alla som håller med om det?
 
Vad gillar du minst med dig själv?
Hade kanske önskat att jag var lite mer social. Vet att många som känner mig lite ytligt sådär upplever mig som supersocial och till och med extrovert, men det är ett skådespel utan dess like för i själva verket är det precis tvärtom. Och det är ju lite jobbigt att vara sån, tycker jag själv. Och även om jag är anpassningsbar till rådande omständigheter så ogillar jag starkt att få mina cirklar rubbade och kan säkert uppfattas som väldigt fyrkantig. Är även extremt långsint, vilket kanske inte heller är en jättecharmig egenskap. Inte så att jag går och surar öppet i evigheter, men jag glömmer aldrig en oförrätt och har en tendens att behandla folk därefter. Inte otrevligt, men håller dom på distans för DET KAN DOM GOTT HA.

Har du söndagsångest?
Nja. Nej, det tror jag inte. Även om jag verkligen älskar att vara ledig och älskar fredagskänslan så är det sällan det riktigt tar emot att åka till jobbet ens en måndagsmorgon. Så graden av söndagsångest blir ju därefter, det vill säga rätt låg.

Vilka städer har du bott i?
Jönköping och Kristianstad. Känns som töntstämplar x 2, men jag är verkligen ingen stadsmänniska så om jag skulle svara att jag bott i New York eller Tokyo hade det förmodligen orsakat permanenta posttraumatiska stressymptom. Är född på landet och nu bor jag i en liten by och älskar det. Även om jag ibland drömmer våta drömmar om hur enkelt det var när man hade en liten och lättstädad lägenhet, när allting på gångavstånd, det aldrig var strömavbrott och man slapp skotta snö på vintern.

Lyssnar du på poddar? Vilka?
Ja, i perioder. I perioder tycker jag det är skönt med tystnad. Jag lyssnar i första hand på Skäringer & Mannheimer, Creepypodden, Snedtänkt, Historiepodden och Tombola Podcast. Ibland på dokumentärer om något ämne som intresserar mig.

Låt på huvudet just nu?
Den där In the shallow med Lady Gaga och Bradley Cooper som JÄMT spelas på radion och som klistrar sig fast i hjärnans hörselcentrum med superlim. Den är ändå rätt bra jämfört med andra låtar som brukar fastna där, så jag antar att man ska vara tacksam för att man slipper introt till 80-talsbarnprogrammet Joelbitar.

Är du en ringare eller smsare?
Oooh, sms vinner alla gånger. Hatar verkligen att ringa. Sen hatar jag när man sms:ar med någon och ska bestämma något och så får man plötsligt inget svar för att den andra personen ska kolla upp något eller så. Då hatar jag sms också. Samt när folk sms:ar i vredesmod. Sms måste vara det absolut sämsta sättet att försöka lösa konflikter på.
 
 
När går du och lägger dig?
Eftersom jag går upp strax efter 04.00 så försöker jag vara i säng senast klockan 21.00. Det går oftast bra, är verkligen ingen kvällsmänniska.  
 
 
Vad är det modigaste du gjort?
Oj, vad kan det vara? Jag är ju inte direkt den äventyrliga typen om man säger så. Skulle aldrig få för mig att bestiga berg, hoppa bungyjump eller ägna mig åt forsränning. Kan därför heller inte säga att jag är direkt rädd för något, och då är man väl heller inte modig per definition? Alltså, klart att jag blir nervös eller känner obehag när jag ska utanför min comfort zone, men jag kan tyvärr inte riktigt utkristallisera några minnesvärda hjältedåd.


Har du någon gång åkt ambulans?
En gång (hittills, peppar peppar), men bara som passagerare. Det var en tjej i stallet som ramlade av och skadade nacken, vi fick inte tag i föräldrarna så jag åkte med och höll henne sällskap tills hennes pappa kom dit. Var rätt odramatiskt, mer en "better safe than sorry"-grej.
 

Har du haft urinvägsinfektion någon gång?
Ja, cirka en babiljard gånger. Så himla ovärd sjukdom.


Hur många kuddar sover du med?
Tre, fast den tredje har jag mer när jag ligger och läser. Samt lägger över huvudet när min man snarkar. Så egentligen två?

Äter du några vitaminer/kosttillskott?
Järn och så nån sån där FEMAL BALANS-aktigt (nu finns just den inte längre, men tar något likvärdigt) som jag började med mot pms och slutade med när den utgick ur sortimentet och jag ändå tyckte att pms:en "inte var så farlig längre". Upptäckte då att jag hamnat i klimakteriet-ish med värmevallningar from hell, så det blev till att börja igen. Med något liknande som jag aldrig minns vad det heter.

Vad läste du för språk i gymnasiet? Vilka språk kan du?
Alltså., jag har ju inte gått på gymnasiet. Fast jag har läst på Komvux senare i livet, och då läste jag lite franska, men det är ju en grov överdrift att påstå att jag "kan" det. Kan nog klura ut en del av sammanhanget när jag läser, men prata...NJA. Förstå? Ännu värre. Har även läst två terminer tyska på kvällskurs, men det enda jag med tvärsäkerhet kan säga är "die Minibar ist leer". Jättebra kunskap, verkligen. Tyskläraren tyckte att språket var inte så viktigt, utan tyngdpunkten låg på man skulle känna till LANDET OCH KULTUREN TYSKLAND. Mycket prat om delstater och floder och mat, men ej så mycket glosor då. Sammanfattningsvis kan jag alltså, förutom svenska, engelska (inte bra, men hjälpligt) samt börjar få lite bättre grepp om danska och norska.

Vad har du för ringsignal på telefonen?
Eh, standardsignal antar jag. Jag har ALLTID telefonen på ljudlöst, den privata alltså. På min gamla jobbtelefon hade jag Holiday in Cambodia med Dead Kennedys som ringsignal, på den nya nån som heter Sherwood eller liknande. Retar gallfeber på alla inklusive mig.

Go to-mat som alltid är gott?
Vad är ens go to-mat? Fick googla. Fick upp en massa GO TO (THE) MAT (phrase) tills jag kom på att jag kunde googla "go to food". Ja, nåt man tar när man är på språng alltså. Hmm. Är sällan på språng känner jag. Men ska jag sno ihop något fort och lätt hemma så är det kanske wokade nudlar med grönsaker och teriyakisås.

Hur ofta tvättar du håret?
Varje dag. Har bara c:a 2-3 cm så det går väldigt fort och lätt. För kännedom använder jag inte schampo utan vanlig tvål och har så gjort i minst 30 år. Funkar svinbra.

Hur uppvaktar man dig?
Jätteenkelt: Man uttrycker ett intresse för min person, genom att säga eller visa det på ett eller annat sätt. Antingen känner jag likadant och då är det ju win-win, eller så känner jag HELL NO, och då kan man ju lika gärna avstyra alltihop på ett tidigt stadium. Tror inte på kärlek vid första ögonkastet, men tror heller inte att HELL NO-känslan vid första ögonkastet skulle kunna mynna ut i ett ligg om man säger så.

1 kommentar:

  1. Haha, det vore roligt att träffa dig. Da kunde jag för en gangs skull fa titta ner :). När jag bodde i Holland hade de rekordet med att vara längst i världen. Da var jag liten pa jorden men likafullt stor i orden.

    Jag förstar att du jobbar pa listan med 50 energisparpunkter, men det gar ju att dela upp. Tio at gangen är klart godkänt. Fick den arliga avräkningen av el idag, 9% ner sedan förra aret. Hur manga kWh förbrukar ni per ar?

    Annika (1.65 i strumplästen)

    SvaraRadera