fredag 1 februari 2019

GNÄLL, part 2758

Jaha, men alla vet väl vid det här laget att jag har rotfyllt en tand som visade sig ha en extra kanal? "Nu kan vi bara vänta och se", var det senaste inte så uppiggande budskapet jag fick från tandläkaren. Och det har jag gjort och inte fan har det blivit bra. Inte ens bättre, snarare sämre än innan. Då kände jag ju av kanal 4 på ett sätt som är svårt att beskriva, men som typ ett slags tryck i tandbenet. Men bara när jag själv tryckte på tandköttet eller på ett område på utsidan av kinden. Och det behöver man ju inte springa omkring och göra hela tiden även om jag då tyckte det var lite störigt. En rotfylld tand ska ju vara DÖD, liksom.
Men nu längtar jag tillbaks till den tid när det lilla var det enda man märkte av den där djävla extrakanalen. För sen den blev rotfylld har Tanden känts enormt närvarande och framför allt levande. Och har levererat SMÄRTA. Och trycker man på den så pulserar den i en kvart efteråt. Plus att den provisoriska lagningen lämnade ett gigantiskt mellanrum så att det nästintill har varit ett halvtidsjobb att peta tänderna efter varje måltid.

Igår morse så gjorde det så ont att jag inte kunde tugga mitt knäckebröd, så då ringde jag till tandläkaren och lipade mig till en akuttid. Ska ju (ångest!) till TYSKLAND nästa vecka och vill ej vara tvungen att uppsöka något djävla krankenhaus eller vad det heter. Fick äntligen träffa min vanliga tandläkare, som ju haft semester under hela det här debaclet. Och hon tittade och letade och borrade och grejade, men kunde inte hitta något fel. Något som på röntgen KANSKE kunde vara en spricka i en av rötterna visade sig vid närmare inspektion bara vara en struktur i tandbenet. Så hennes teori är att smärtan kommer från inflammationer i tandköttet som orsakas av det där helvetesgapet mellan Tanden och den bakom. Nu tycker ju inte jag att det känns som tandköttsinflammationer, det som talar för det är möjligtvis att smärtan kommer och går. Men det gör ju inte ont i tandköttet utan i själva Tanden? Fast nerver kan tydligen gå lite hur som helst inne i munnen, minns jag att min förrförra tandläkare Dr Kovacs sa. Fick också veta att man kan ha fantomsmärtor av rotfyllda tänder, "och det får man leva med". Upplyftande. Not.

Ja, men nu har hon, min vanliga tandläkare alltså, i alla fall lagat Tanden på riktigt. Även den bakom, som tydligen hade KARIES. Har inte haft hål i tänderna på hundra år, men här ska vi tydligen gå all in. Så det känns ju skönt att inte ha ett helvetesgap, plus att den provisoriska fyllningen faktiskt smakar lite svagt av möglig pepparkaka, vilket inte alls är särskilt härligt om ni frågar mig. I alla fall inte om man måste gå omkring med den smaken i munnen i flera veckor. Så det var ju åtminstone skönt att bli av med den. Nu ska vi "vänta och se" (igen) och dessutom "hålla tummarna". Känns ju SÅDÄR om ni frågar mig. Fick dessutom det tvivelaktiga nöjet att betala 4880 SEK för detta, så jag hoppas att ALLA håller tummarna för att Kanal 4 har slocknat en gång för alla nu.

Besöket tog dessutom längre tid än vad jag beräknat, så min parkeringstid hade gått ut och då tar jag ändå alltid i när jag lägger på pengar. Hade väl bara fattats att jag skulle få kröna denna dyra dags upplevelser med att få parkeringsböter för första gången i mitt liv? Men tack och lov så var det inga parkeringsvakter i närheten. Tur, annars hade jag väl börjat storlipa mitt i stan. Nu kunde jag nöja mig med att åka hem och ligga som den döende svanen i soffan resten av kvällen.  STACKARS MIG tycker jag nu.

1 kommentar:

  1. Jag tycker också STACKARS DIG. Hoppas ändå att det är riktiga smärtor och inte fantomsmärtor. Meningen "det får man leva med" vill man ju aldrig höra över huvud taget. (Ok, jag kanske kan stå ut med de orden i samband med följande: det kan vara svårt att veta exakt vilket roligt projekt man ska starta med först när man vunnit 465 miljoner, men det får man... och liknande, men annars INTE).

    SvaraRadera