tisdag 22 november 2016

Mansplaining

Satt ett gäng och diskuterade det här med att Kakan Hermansson ställde in invigningen av utställningen "100 % kamp" här i Ankeborg på grund av att det blivit ett djävla hallaballo kring att just hon skulle inviga eftersom hon tydligen twittrat nåt om att "all cops are bastards" för ett par år sen och nu var det som att alla polisvänner i hela Sverige gått bananas kring detta och så vips fanns där en hotbild. Min dotter blev till exempel kontaktad av nån vilt främmande person som i en rätt så obehaglig ton ifrågasatte hur hon egentligen tänkte när hon "stöttar nån som spottar på mördade poliser" för att hon (min dotter) hade tackat ja till detta evenemang på Facebook, och kan de lägga krut på att skriva meddelanden till folk som bara klickat på "kommer"-knappen på nån evenemangssida så kan man ju bara föreställa mig hur mycket som drabbat Kakan herself.

Ja, detta satt vi alltså några stycken och dryftade och så var det i alla fall en (man) som sa att "ja, hon är ju rätt så frispråkig den där" i en ton som att hon egentligen hade sig själv att skylla. Då sa jag att det är ju rätt konstigt att det är så mycket värre när en kvinna är såkallat frispråkig än när en man är det, och blev totalsågad av denne man. "Kom inte med sånt där snack, det är 2016 nu", var väl hans huvudargument och mitt var väl att ösa på om allt näthat som drabbar kvinnor som råkar ha en åsikt i mycket högre grad än vad det drabbar män. Ja, så kom det en annan man och ville veta vad vi tjafsade om, och jag berättade, och då sa denne man att "ja, det är ju skillnad" och sen dog liksom diskussionen. Och det var väl i och för sig positivt att en man höll med i en sån fråga, men så himla typiskt att när en man levererar en åsikt med lite pondus så är det plötsligt fakta som inte ifrågasätts, men om en kvinna säger exakt samma sak så är det bara nån sorts variant på hormonbaserade känsloyttringar som man inte behöver ta på allvar.

BAH. Säger jag om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar