måndag 3 oktober 2016

Höstblåsor?

Läser/kollar sociala medier och konstaterar att det är flera som vabbar för "höstblåsor". Vaffan är det för nåt skumt? Tydligen blåsor som dyker upp, företrädesvis i munnen, företrädesvis på barn, företrädesvis på hösten, därav namnet. Men alltså, sånt fanns ju inte när jag var liten, och inte heller när mina barn var små (eller fanns inte och fanns inte, men jag har iallafall aldrig hört talas om det förrän nu när det verkar vara det nya svarta). Å andra sidan har jag ju haft både mässling och påssjuka och röda hund, som väl ingen i Sverige direkt lider av idag? Minns att min son fick röda hund när han var cirka ett och ett halvt år, och det blev ett SABLA ståhej. Först ringer man vårdcentralen och bara: "min unge har haft feber i några dagar och nu är han prickig, jag behöver kanske ett läkarintyg eftersom jag redan varit hemma några dagar men jag vet inte, det kanske är vattkoppor, ska jag verkligen sitta i väntrummet ihop med andra då?" och dom bara: "JAJAMENSAN INGEN FARA" och sen konstaterades det att "näää...det här liknar ju RÖDA HUND!" och det blev ett tredje gradens förhör om vilka vi hade träffat och var smittan kunde tänkas komma ifrån, och sen fick vi inte ens gå genom väntrummet därifrån utan blev utsmugglade genom ambulansingången, och utöver det fick vi förbud (på riktigt) att umgås med andra än familjen annat än utomhus, och sedan visade det sig att någon städerska på dagis var gravid och hon fick inte lov att städa på den avdelningen på flera veckor.  Det var kanske lite väl att ta i, för så livskraftigt tror jag inte rödahundviruset är utanför kroppen, men bättre ta det säkra för det osäkra såklart. Ja, i alla fall så tänkte jag att höstblåsor kanske är naturens hämnd för att det finns vaccin. Eller så hade man det när man var liten, men blev tillsagd att sluta sjåpa sig över några små blåsor FÖR DET FINNS ALLTID DOM SOM HAR DET VÄRRE. Som man mycket väl kunde häva ur sig till gnälliga barn anno nittonhundralängesen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar