tisdag 4 oktober 2016

Facebookgruppen "Endast för kvinnor", jag avsäger mig härmed mitt kön

En rätt avlägsen bekant till mig delade en sån där klämkäck bild på Facebook: "När plan A inte fungerar, ge inte upp! Alfabetet har 25 bokstäver till!" och alltså, jag är ju inte så trög att jag inte förstår att andemeningen är att man inte ska låsa fast sig vid sin ursprungliga plan utan vara öppen och flexibel när förutsättningarna ändras, men jag kunde ändå inte låta bli att kommentera att alfabetet väl har ytterligare 28 bokstäver (dvs inte 25). Tyckte det gjorde mig till en person med ytterligare tre ess i rockärmen så att säga, men det föll inte i god jord. "Ingen aning, jag är inte mycket för siffror", svarade person A lite syrligt, sen fylldes det på med diverse mästrade om att "alfabet består inte av siffror", "i ett mångfaldigt Sverige finns det många alfabet" och "huvudsaken är väl att man förstår att syftet med inlägget är flexibilitet". Alltså WTF? För det första, hur torra och humorbefriade kan folk vara på en skala? Och för det andra, hur kan man INTE känna till att det svenska alfabetet (alla som kommenterade var mig veterligen födda i Sverige och hade svenska som modersmål, vilket väl gör att det väl är det svenska alfabetet som ligger närmast till hands när man refererar till alfabet i allmänhet) har 29 bokstäver (eller 28 om man inte räknar w, men det gör man väl nuförtiden?)? Det trodde jag var lika basic kunskap som att en vecka har 7 eller att ett år har 365 dagar (skottår undantaget DÅRÅ).
Bilden kom ursprungligen från en Facebooksida som hette "Endast för kvinnor". Klickade mig dit av ren nyfikenhet och det första jag såg var en annan såkallat klämkäck bild med texten: OM KVINNOR HADE VARIT GJORDA FÖR HUSHÅLLSARBETE HADE GUD GJORT DAMMET ROSA.
Ja, där gick ju luften ur mig totalt. Det var liksom på samma nivå som en t-shirt i sladdrigt syntetmaterial med indianer eller vargar eller "Beer built this body"-tryck, inhandlad på Kiviks marknad. Scrollade till lika delar fascinerad och äcklad utmed flödet och såg den ena snusförnuftigheten efter den andra rada upp sig: "Livet är som en boomerang - man får alltid tillbaks vad man ger", "Mycket viktigare än märkeskläder i storlek S är ett hjärta i storlek XXL" eller varför inte "Man har aldrig för många par skor utan bara för lite hylla". SÅ HIMLA TOKROLIGT OCH TYPISKT KVINNOR VA?
Den här sidan gillades av 49101 personer. Jag anser att det är 49101 personer som inte borde ha fri tillgång till internet, samt även borde förvisas från släktet Homo Sapiens åtminstone temporärt, tills de får bättre smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar