fredag 28 januari 2011

Femtio spänn

Igår när jag var i Malmö blev jag stoppad "på stan" av någon från Läkare Utan Gränser som undrade om jag ville gissa vad en malariavaccination kostade, och i förlängningen be mig att skänka motsvarande summa. Jag gissade på 100 spänn och då kostade det 50. Det är ju lite märkligt med tanke på att om man ska vaccinera sig mot vad fan som helst i Sverige går det loss på flera hundra, och inte ens Läkare Utan Gränser kan väl jobba helt utan lön. Fast de tjänar kanske inte som svenska läkare då, men inte ens de kan väl leva på luft.

Vid närmare eftertanke kostar all välgörenhet i tredje världen alltid omkring 50 kronor och man får alltid så sjukt mycket för pengarna. Typ skolböcker för en hel klass, filtar till en hel by eller dricksvatten till en familj i ett helt år, ALLT kostar 50 spänn. Jag antar att det rent marknadsföringsmässigt inte är så lyckat att gå på stan och be folk hosta fram sådär 23 000 så att man kan låta vaccinera alla barn i byn Unga Bunga mot mässling, eller slanta upp 55 000 för att man ska kunna borra en brunn på torget där. Femtio spänn känns ju kanske mer...rimligt. Jag tror jag ska köra med den förhandlingstekniken när det är dags för påfyllning av TBE-vaccinationen.

Eller kanske inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar